23 mai 2011

Sunt sjokoladepålegg

For det finnes nemlig! Jeg har funnet flere oppskrifter som inneholder både avocado og dadler med mer, men jeg ville finne fram til en enklere oppskift, type bland-i-en-bolle-og-spis.. Så det gjorde jeg! 

Det ble bedre en nugatti! Og jeg tuller ikke!! At noe så sunt kan smake så syndig....?! Det er både sukkerfritt, glutenfritt, melkefritt, lavkarbo og inneholder supermat. Akkurat sånn vi liker det! Og det beste av alt - dette pålegget får jeg ikke cravings av - det påvirker nemlig ikke blodsukkeret i det hele tatt. :)



Her en min blanding:
(liten porsjon)
Bland kokoslolje og nøttesmør. Ha i kakao, salt og søtning, og bland godt. Juster med kakao og søtning om du vil ha en sterkere sjokoladesmak.

Spis det feks på knekkebrød eller Sofie-briks. Eller lag en stor porsjon og bruk det som glasur på kake. :)

Og for de som ikke er så kjent med disse matvarene, her kommer en liten påminnelse om hva som gjør dem så sunne:
  • Kaldpresset kokosolje - sunt mettet fett som er antibakterielt. (NB: altså ikke den farlige typen mettet fett, men samme type som finnes i morsmelk).
  • Rå kakao -  inneholder høye konsentrasjoner av magnesium, krom og sink. Innholder mye antioksidanter. Beskytter hjertet.
  • Himalayasalt - inneholder alle mineraler kroppen trenger, og er den eneste typen salt som ikke kan overdoseres.
  • I tillegg får man sunne fettsyrer fra nøttesmøret, pluss bla. magnesium og E-vitaminer.

Energiinnhold:
1% Karbohydrater
2% Protein
98% Fett

Enjoy! :)

Skulle du ønske å bestille noen av matvarene fra iHerb får du 5 dollar i rabatt ved å bruke kode BIX900. Det gjelder første gang du bestiller noe derifra.

13 kommentarer:

ninabakke sa...

Så deilig :D

Une sa...

Nam, nam! Jeg har vurdert å lage en slik sjokovariant til sønnen min, men jeg vet ikke om jeg tør. Er redd han får hang up. Eller, jeg VET at han får det ;-)

Helen sa...

Ja det skjønner jeg godt - for det er nemlig farlig godt! :)

Veronica sa...

Åh, denne kom akkurat med perfekt timing! Jeg har hatt en liten craving for nugatti eller annet sjokoladepålegg nå en liten stund, så denne MÅ prøves i kveld! :D

lovelyliller.com sa...

så kjempedeilig ut! har du prøvd min oppskrift på sunn nugatti? :)

Helen sa...

Nei, men det jeg har ennå mer lyst på er den kaka i samme innlegg.. :D

Cecilie sa...

Likte oppskriften! Har lenge tenkt at jeg skal få eldstejenta til å lage det, sjansen er jo aller størst for at hun liker det da ;)

Christina - VeganVoff.com sa...

Åååhh, nam nam nam nam! Dette hørtes helt fantastisk ut! Jeg kjenner nesten det legger seg på sideflesket bare av å se på det^^

Cathrin sa...

Mmmm, har akkurat laget denne. Må også få bakt et lyst mandelbrød til dette, tror det blir digg. Denne oppskriften må vel kunne brukes som base til noen konfektbiter også, med litt kakaosmør og noen justeringer. Skal teste :-)

Silje sa...

Nam!!! Elskar sjokolade i alle formar og fasongar, og på bricks og knekkebrød er jo dette matlyst på boks (ev. i skål;)) den skal prøvast!

Anonym sa...

Hei!
Blir det like godt og jeg bruker kokosoljen med nøyral smak? Fått litt mye av den kokossmaken.

Hilsen Linda

Catharina Adele sa...

Lagde dette nå akkurat, med min egen vri! Kjempegodt, sitter og nyter hjemmelagde knekkebrød med sjokoladepålegg akkurat nu ;) Takk for oppskrift!

Helen sa...

Jeg laget det også for et par dager siden. Deilig! :D Jeg blandet kokosmasse i for litt crunch. Det funket bra!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...