24 mai 2011

The experiment - status etter 20 dager


Først kan jeg jo innrømme at jeg har ikke vært så flink som jeg hadde planlagt. Det er nok en av grunnene til at jeg ikke har skrevet så mange oppdateringer i det siste....  Så er det sagt! Var nok litt optimistisk til hva jeg skulle ha overskudd til rett før fødselen... MEN det betyr ikke at alt var bortkastet! Her er litt om hva som har vært bra, og ikke..

  • En dag med detox - den gikk jo kjempefint. Ble en litt lettere variant siden jeg er gravid. Det eneste var at jeg spiste litt for lite fett, så ble litt mer sulten en jeg kunne ha vært. 
  • Kutte ut e-stoffer - Lykkes ikke helt, men har blitt mye mer bevisst på dette. Leste Den hemmelige kokken igjen. Anbefaler den til alle som ønsker å spise så ren mat som mulig! Har du feks sett bak på en pakke med kalkunskinke? Jeg sjekket alle e-stoffene (som det er mange av!) og 2 av dem er muligens kreftfremkallende. Skrekk og gru..! 
  • Å kutte ut sukker, melk og gluten - har syndet litt.. Spiste vaniljeis og vafler hos ei venninne feks..
    • Det enkleste  har vært å kutte ut er sukker - pga alle de gode erstatningene. Jeg skriver litt om gode erstatninger til vanlig sukker her.
    • Melk går også ok. Jeg elsker havremelk!! Men savner rømme, fløte og meierismør.
    • Gluten - dette er den største utfordringen! Ja Sofie-briks og andre briks er kjempegodt, men savner grovt hjemmebakt speltbrød!! (Og har spist litt av det innimellom....) 
  • Å spise masse supermat - ikke noe problem! 
  • Å spise lavkarbo - noen dager går dette kjempefint, andre dager fråtser jeg i feks frukt.. Men jeg innser at dette er veien å gå. Det kommer til å bli en genial måte å få av seg graviditetskiloene på (både fra dette svangerskapet og de som ble sittende igjen etter det forrige). Og jeg er mett myyyyye lenger, og søtsuget er mye mer under kontroll! Hurra for lavkarbo! Jeg har dog ikke lært meg hvordan jeg teller karbohydrater.. Så om jeg har holdt meg til 100 g karbohydrater til dagen er ikke så godt å si.. :D Men jeg kjenner derimot godt på kroppen når jeg har fått for mye av dem. 
  • Å spise kjernesunt - vel, å kutte ut sukker og å kutte ned på e-stoffer er nok det jeg har lykkes best med, resten har jeg jo skrevet om allerede.. :)

Så hva har jeg lært så langt?

Dumt å bite over så mye helt i slutten av et svangerskap, men jeg gikk jo inn i det med åpne øyne, og har lært masse underveis selv om jeg ikke har gjennomført helt som planlagt:
  • Melk og ost er ikke bra for meg.. Får rett og slett forkjølelse-symptomer. Når det gjelder feks rømme, meierismør og tyrkisk yoghurt så vet jeg ikke ennå. Bør nok holde meg helt unna alle melkeprodukter litt lenger før jeg tester disse ut forsiktig etter tur.
  • Gluten gjør meg oppblåst, men har ikke merket andre ting...
  • Jeg har antagelig soyaallergi. Får utslett som kløøøøør!!! Har kuttet ut alle soyaprodukter bortsett fra lechitin.
  • Å holde seg unna sukker hjemme er enkelt, - ute blant folk ikke alltid så enkelt.. 
  • Lavkarbo funker!!

Hva gjør jeg framover?
  • Jeg kommer til å spise litt gluten, litt melkeprodukter, men minst mulig sukker. Kommer også til å prøve å fortsette med et moderat lavkarbo-kosthold. Jeg fortsetter definitivt med supermat. Jeg kjenner at fokuset mitt har begytnt å dreie seg mer mot fødsel og familieforøkelse, og tenker at det er lurt å være realistisk i forhold til fokus på kosthold de siste ukene før fødselen nå.. :)
  • Jeg fortsetter å teste nye oppskrifter - det er jo det gøyeste med det hele!! Så oppskriftene kommer nok til å fortsette å komme på løpende bånd.. ;) (Og de kommer fortsatt til å være lavkarbo, melkefrie, glutenfrie og sukkerfrie)

Planen etter fødselen: 
  • Samme som over.. Mye energi går nok med til å bli vant med å være 2-barnsmor, komme inn i gode amme- og sove-rutiner og alt som følger med.. Men skal prøve å spise så sunt som mulig - selfølgelig. 
En oppmuntrende ting er jo at jeg er enda mer sikker på at jeg er på riktig spor. Så må jeg se etterhvert hvordan jeg gjør det når jeg er klar for en striksere linje igjen. Bør jeg feks konsentrere meg om lavkarbo + supermat i en periode for å gå ned i vekt? (Og heller vente litt med ny test av melke og glutenfri kost enn så lenge)? Eller bør jeg gjøre alt på en gang igjen..? Jeg vet ikke, men har en stund på meg til å finne det ut :)

Det er foresten 5 uker igjen til termin nå. Så i teorien kan det jo skje noe når som helst.. Skulle det bli misstenkelig stille her på bloggen så vet dere hvor jeg er.. ;) Vi gleder oss i hvert fall masse! :)

17 kommentarer:

Cathrin sa...

Lykke til med fødselen. Kjipt å gå å vente de siste ukene. Forøvrig høres det ut som om du har Cøliaki og allergi for melkeproteiner og soya. Men ting kan jo også være i ubalanse pga hormonene. Jeg var f .eks mindre allergisk i første svangerskap, men fikk kryssallergi i andre.

Kristine sa...

Lykke til med fødsel :)
Selv om du ikke har lykkes hundre prosent er det en seier i seg selv at du ikke har gitt opp, du har likevel lært mye.

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Takk for det!! :)

Carita sa...

Av div erfaringer er det ikke lett å leve sunt når man er gravid. Kroppen hyler etter så mye rart, jeg hadde totalt dilla på oliven (men kunne vell vært verre )

Jeg synes ikke all lavkarbo produkter og oppskrifter er noe å rope hurra for. Men du velger selvsagt selv :) Etter min mening så er grove korn produkter, masse frukt & grønt, og fettfattige (sunne og lette) protein kilder, og noe supermat best :)

Lykke til! <3

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Ja hormonene hjelper en nok ikke når en er gravid nei.. :D Men jeg har tro på lavkarbo altså. Hadde jeg tålt sukker og karbohydrater godt hadde jeg nok ikke tenkt tanken en gang, men siden blodsukkeret mitt er så pass ømfintlig må jeg gjøre noe for å rette på det - og en form for lavkarbo tror jeg er veien. Men det blir lavkarbo med lite rødt kjøtt, og lite kumelksprodukter. Og ja - grove kornprodukter er mye bedre enn fine kornprodukter.. Og holder blodsukkeret mer jevnt. :) Jeg elsker feks byggryn! så håper jeg etter hvert finner ut at litt gluten ikke er noe problem.. ;)

Nicole sa...

Så flink du er! Masse lykke til med fødselen! :D

lovelyliller.com sa...

bare gjør det som føles rett for deg! lykek til videre :*

Tone - Hjertemat.com sa...

Du har jo vært kjempeflink! Det er ikke verst å gyve løs på noe sånt når man er gravid, det hadde nok ikke jeg hatt overskudd til ;-)

Og så tenker jeg også at veien blir til mens vi går, og å gå fra normalt til superstriks kosthold over natten går jo bare ikke. Dessuten må man finne noen oppskrifter som man kan leve med og det tar jo tid :)

Jeg har aldri neketet meg selv det jeg har lyst på, og har vi f.eks vært bedt bort og jeg har hatt lyst på kake, har jeg tatt det. MEN... jeg fikk jo sjeldnere og sjeldnere lyst på det :D Hurra for supermaten! Og nå liker jeg overhodet ikke kake med mel og sukker. Det smaker limete og alt for søtt ;( Hurra for søte kaker uten mel og sukker!!!

Lykke til med fødsel og alt videre! Og takk for inspirerende blogg :)

Tone - Hjertemat.com sa...

*nektet

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Takk for koselige kommentarer!

Og jeg ser ikke på dette som et nederlag egentlig.. skulle kanskje bare ønske jeg ikke hade vært så skråsikker i starten.. hehehe.

Og - gleder meg til jeg kan innta full dose grønne pulver - tror det vil gi en god boost! :)

AnneB sa...

Jeg syns du skal være stolt og fornøyd:)
Du har lært en hel masse om mat og kroppen din og du har gjort en kjempeinnsats med å legge om kosten. Og du gjør det uten å stresse så mye, ingen hysteri rundt det. Og det er bare supert! Lykke til fremover:)

Fragola sa...

Du gir deg selv og babyen i magen en gave ved å leve så sunt som du har gjort. :-) du er flink. :-)

Dagdrømmer sa...

Synes du har vært kjempeflink! En må kunne ha noen avvik i ny og ne, poenget er bare at man klarer å hanke seg sånn noenlunde inn igjen.

Det blir jo lettere og lettere etterhvert (synes i allefall jeg) og sånn sett er det jo genialt at du har prøvd ut så masse før du nå blir trebarnsmamma! Lykke til videre med det forestående!

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Ja jeg har absolutt lært noe! Feks at lavkarbo er særdeles velsmakende, supermat er lett å spise mye av, og melk er definitivt ikke bra for meg.. :)

Une sa...

Vel blåst, vil jeg bare si! Man lærer jo noe hele tiden, syns jeg. Og så spennende med ny baby på vei, den kommer nok til å ha en mor i toppform :-)

Anonym sa...

Synes du er kjemeflink jeg:) disse gravidietes hormonene er ikke noe å tulle med, får kroppen til å gå bananas innimellom.
Men vil bare advare litt mot inntak av melkeprodukter og amming. Har selv en liten gutt som reagerer med kraftige kolikksmerter og dårlig nattesøvn bare jeg fikk i meg en liten dråpe av de. Bare så du er obs på det.
I tillegg er de tre første mnd som 2-barnsmor være litt unntakstilstand, men det virker absolutt som du har ett godt grunnlag:) Skulle ønske jeg var der du er når vi ble en familie på 4 her hjemme:)

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Hehe - "unntakstilstand" - ja det tror jeg på!! Jeg syns forrige gang at de 2 første mnd var det.. Men den perioden varer nok litt lenger når man pluttselig har 2 barn som krever sitt.. Så her er det mye å glede seg til.. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...