01 september 2012

Handleliste - hva har jeg i skapet?

Kilde
Jeg re-poster dette innlegget da en god handleliste er (for mange) viktig når man vil spise sunt og godt. Her i huset er mannen mer til å stole på når jeg gjelder å holde seg til handlelista, så det er ofte han som storhandler. :) 

Følger du handleliste, eller tar du det på "gefylen"?


Dette innlegget er like mye for meg som for dere. Noen ganger forviller jeg meg inn på matbutikken uten handleliste og så står jeg helt fast - hva var det jeg skulle handle igjen..??

Så her er listen hva jeg pleier å ha i skapet / kjøleskapet / fryseboksen. Så kan jeg raskt kikke gjennom og se om det er noe jeg vet mangler. Kanskje dette kan være interessant for noen andre også?  Jeg bruker andre matvarer enn dette ogaå, men dette er de jeg til en hver tid har i hus. (PS - listen kan endre seg nå og da dette er den handlelisten jeg bruker hver gang jeg er på butikken).  :)

Jeg tar også med matvarer jeg kjøper fra iherb (nederst), så har jeg alt samlet. :)


Basisvarer:
  • olivenolje (extra virgin)
  • rapsolje
  • sjøsalt
  • tørkede urter - som persille, oregano, basilikum
  • krydder - som kanel, paprika, piri piri, durban curry, pepper
  • tomatpure på tube
  • sennep
  • soyasaus

I skapet:
  • frø og kjerner (gresskarkjerner, linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner)
  • hvitløk
  • kokosmelk
  • sjampingjong på boks
  • minimais på boks
  • tomater på boks
  • peanøttsmør (laget av 100% peanøtter)
  • kaffe, te,
  • kokosmasse

I kjøleskapet:
  • egg
  • grønnsaker - babyspinat, blomkål, brokkoli, sellerirot, løk, purre, paprika, agurk, tomat, chilipepper m fl (Jeg sjekker gjerne sesongguiden for hvilke som er lure å kjøpe akkurat nå)
  • frisk sitron - til majones, på laks/kylling, i drikkevannet
  • avocado
  • kokosmelk
  • fond (kylling, kalv)  - brukes i steden for buljongterninger
  • meierismør - brukes som den er eller jeg lager ghee (melkefritt smør)
  • oliven
  • makrell i tomat / hermetisk laks
  • tunfisk i vann
  • sardiner på boks / ansjos (King Oscar)
  • tran

I fryseboksen:
  • kyllinglår
  • kyllingklubber
  • laks
  • sei
  • torsk
  • spekesild (Lerøy / Findus)
  • kjøttdeig
  • høyrygg eller bog (til bresert okse) (oksekjøttguide)
  • karbonader (Gilde)
  • Coops Smak forskjellen fiskekarbonader
  • erter
  • bringebær
  • jordbær

I forhold til resten av familien har vi også:
  • Brød: coop fiber og frø
  • rugsprø
  • havregryn
  • havremel
  • byggryn
  • hirseflak (fin til babygrøt)
  • fullkornspasta
  • speltmel (fint og grovt)
  • gulrøtter, kålrot
  • helmelk
  • gulost
  • epler, bananer, pærer etc
  • sanasol


Basisvarer fra iherb:
  • sukrin (Erythritol på engelsk) - bruker oppå musli, i kaffen, i kaker, godteri, sjokolade
  • xylitol (bjørkesøt) - samme bruksområder som sukrin. 
  • mandelmel uten skall - til kakebaking, marsipan
  • mandelmel med skall - rundstykker, knekkebrød, kaker, pannekaker
  • kokosmel - baking (feks kaker, lapper..)
  • nøtter - til musli, kaker, godteri, sjokolade, snacks
  • fiberhusk - bakverk, til å tykne saus/syltetøy med
  • dandy blend

Supermat fra iherb: (les mer om dem her)

Hva har jeg IKKE i skapet?
  • mørk sjokolade
  • nøtter i store mengder
Grunnen er at jeg kan jeg fort gå og knaske på disse i tide og utide - så bedre å kjøpe det når jeg trenger det!



Ikke matvarer:
  • toalettpapir
  • kjøkkenpapir
  • bleier 
  • makeup cotton pads
  • tannkrem
  • oppvaskmaskinmiddel
  • vaskemiddel
  • zalo

9 kommentarer:

Ele sa...

uuuu, mye bra på kjøkkenet ditt. Hva med å ha bær i tilegg? :) Bær er proppfulle av antioksidanter :)

:) sa...

Dette ligner jo veldig på min liste ;)

Jeg bruker også arrowroot-pulver, fordi det er så mange av oppskriftene til Elanas Pantry.

Så har jeg Tamari soyasaus, eplejuice (til greens), bananer, kanel og rismelk...

Mandelmel med skall er super til mandelgrøt.

Une sa...

Du er så lur!! jeg kan ha ambisjoner om slike oversikter, men får det sjelden til. Tenker ofte at jeg burde hatt en oversikt over hva som skal med når man reiser med barn, et excel-ark som man bare tryller fram et par dager før avreise ;-) Mye bra i kjøkkenskapet ditt :-)

lovelyliller.com sa...

Masse hærlig mat der ja. har du tunfisk og makrell i tomat i hermetikkform i kjøleskapet?

Helen sa...

Ele - bær har jeg, se hva jeg har i fryseboksen. :)

Tone - ja kanel og soyasaus har jo jeg også - skal skrive det på! :) Har tatt en pause fra eplejuice - men har ikke funnet noe velsmakende alternativ til å ta greens'ene med.. hm..

Une - ja jeg har lenge hatt en prosjekt på gang med det, har bare ikke fått gjort mer med det. Takk for påminnelsen!! Spesielt med små barn er det greit å kunne gjøre noen ting på autopilot, så gode pakkelister er gull! :)

Lovelyliller - ja jeg har det i kjøleskapet, har bare blitt sånn. :)

maria sa...

lurer på hvorfor du ikke bruker dette kokosmelet istedet, ettersom det er billigere? :)


http://www.iherb.com/Coconut-Secret-Raw-Coconut-Flour-1-lb-454-g/24097?at=0

Helen sa...

Maria - jeg fikk anbefalt det jeg bruker og har brukt det siden. Men pris er viktig for meg - så jeg skal teste det du anbefaler neste gang! Takk for tips!!

Anonym sa...

Ingen sak å spise seg sunn og slank når man har tilgang på så mye god og næringsrik mat:)

Helen sa...

Ja er vi ikke heldige her i Norge? :) Mange mennesker i verden kan ikke velge hva de vil spise hver dag.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...