12 april 2011

Bresert oksekjøtt

Bildet er lånt herifra

Hvordan få billig og seigt oksekjøtt til å smake fantastisk?? Man breserer det! Det betyr bare at det stekes litt først og så langtidskokes. Ikke noe avansert altså! :) Som jeg skriver her liker jeg søndagsmiddager vi kan gå i fra, som kan stå i ovnen på lav temperatur og godgjøre seg mens vi er avgårde og gjør andre ting. Dette er en sånn middag!


Oppskrift på bresert okse:
  • høyrygg av okse, ønsket mengde (bog kan feks også brukes)
  • salt
  • pepper
  • mel (jeg brukte blått jyttemel)
  • 0.5 - 1 løk
  • 1 - 2 gulrot
  • noen klunker rødvin
  • vann
Jeg brukte jerngryte som jeg både stekte og kokte kjøttet i. Først kuttet jeg kjøttet i serveringstykker, hadde på salt og pepper og klappet det nedi mel jeg hadde i en tallerken. (Man må ikke ha mel på, men det gir også en litt tykkere saus (så slipper man å tykne den senere). Stek kjøttet raskt på høy varme på begge sider så man får en stekeskorpe. Ha så oppi rødvin og litt vann. La det koke litt inn (1-2 min). Ha så oppi mer vann, og løk og gulrot i biter. (Vannet skal akkurat dekke kjøttet). 

Så kommer det geniale. Man bruker ikke lokk men bakepapir på toppen av kjøttet. Brett bakepapiret så mange ganger at du får en "vifte". Klipp så du får en runding som dekker kjøttet, og klipp av tuppen så du får et lite hull på midten som dampen kan slippe gjennom. 

Bilder lånt herifra
Sett ovnen på 120 grader og sett jerngryta i ovnen. (Kjøttet skal altså ikke kokes, bare trekkes). Høyryggen min sto 4 timer i ovnen. Da var kjøttet så mørt at det omtrent falt i fra hverandre. Sausen silte jeg. Brukte så stavmikser til å lage purè av gulrot og løk (som hadde kokt med), og hadde det oppi sausen igjen - da ble den akkurat passe tykk! Hadde så kjøttet tilbake i sausen og serverte med koke poteter og gulrøtter. NAM sier jeg bare. :)

MITT bilde... ;)
Enjøy!

6 kommentarer:

Fragola sa...

Å! Det er så godt med skikkelig mørt grytekjøtt :-)

Helen sa...

I know!! :)

Janicke sa...

Kjekt med middager som lager seg selv. Smart tips å bruke bakepapir istedenfor lokk!

K sa...

Da har jeg bresert mye uten å vite at det er det jeg faktisk har gjort ;-) Elsker den typen mat, det er skikkelig soulfood. Det er slett ikke bare rawfood som gjør kroppen lykkelig!!

Helen sa...

Ja - det er nok mange som har gjort det uten å vite hva det heter.. hehe. Men er helt enig - bare rawfood hadde gjort meg ulykkelig tror jeg.. :D (Selv om jeg absolutt ser fordeler meg å få mer rawfood inn i kosten..) :)

Pia sa...

Bresering hadde jeg aldri hørt om - nå lærte jeg noe nytt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...