15 september 2015

Enkel hjemmelaget deodorant


Husker du sommeren 2014? Varmeste juli de siste 100 år! I begynnelsen av denne varmen laget jeg altså min første deodorant...

Bakgrunnen var at jeg ikke bare kan gå på butikken å kjøpe - jeg er nemlig allergisk mot de fleste. Jeg tåler nemlig ingen deodoranter som er antiperspirant. Jeg har testet ulike typer som ikke er det, og de som fungerer best er de som inneholder alkohol, men har også funnet et par aloe vera varianter som fungerer ok..

Så, midt i den verste varmen gikk jeg da altså tom for den jeg likte best. Jeg hadde noen andre stående i skapet, men jeg luktet svette etter bare et par timer. Så sånn kunne jeg ikke ha det! I stedet for å bestille noe over nettet med påfølgende venting, bestemte jeg med for å prøve å lage selv.

Det ligger mange oppskrifter der ute, og etter litt prøving og feiling kom jeg fram til noe som fungerte OVER ALL FORVENTNING! Siden dette var midt i ferien testet jeg til og med å ikke dusje eller vaske meg i 2 døgn (ja, jeg er litt rar...) ;). Det tok 2 døgn før jeg luktet svette, og det midt i den verste juli-varmen i manns minne! Da var jeg solgt.. :)

Et par ting å tenke på:
  • Er kroppen din vant med antiperspirant vil du kunne lukte veldig svette de første dagene. Kroppen må detoxe seg før ny deodorant "funker"... (Dette slapp jeg helt unna siden jeg ikke bruker antiperspirant). Så legg om når du vet du ikke skal noe sted, eller legg om litt mer gradvis. 
  • Noen reagerer på å bruke natron på huden. Fortvil ikke, det finnes mange oppskrifter uten. Google er din venn. :)
  • Denne type deodorant hindrer deg ikke i å svette. Men den forhindrer at svetten begynner å lukte. Husk at det å svette er helt naturlig, selv om det er ganger man helst vil unngå det. (Det hender en sjelden gang jeg bruker antipersiprant, feks når jeg skal i bryllup iført bunad. Og da må jeg bare takle dagene med kløing i etterkant..). Men selv om hjemmelaget deodorant ikke hindrer deg i å svette, blir det ikke klamt under armene (jeg vil tro det er pga arrowroot stivelsen).

homemade deodorant bar recipe
Kilde

OPPSKRIFT:
***Her er det smak og behag som gjelder. Jeg har brukt mye Lavendel. Sist gang brukte jeg sitrus (grapefrukt og sitron). Begynn med 15 dråper, og lukt deg fram til passende mengde. 

Smelt kokosolje i vannbad (eller sett den på badet i et par timer) til den er flytende. Bland de andre ingrediensene inn. Jeg heller så massen i en muffins-form (silikon) og setter i kjøleskapet. Når den er stiv legger jeg den oppi en tett boks og oppbevarer den i kjøleskapet. Oppbevarer du den på badet er den mer flytende, da må du påføre deodoranten med fingeren. Jeg foretrekker den kald og stivnet, så fungerer den mer som en deo-stick.

Har du prøvd å lage din egen deodorant?

4 kommentarer:

Silje sa...

Høres jo veldig flott ut! Hvordan er denne mot mørke klær? Har prøvd ut en del oppskrifter, men den ene etter den andre legger fra seg merker og det er vanskelig å få vekk i vask. Har veldig lyst til å prøve denne ut, men orker ikke hvite flekker på mine svarte klær.

Flott blogginnlegg! : )

ninabakke sa...

Så flott :) Tror jeg må lage denne, trengte ikke deo før jeg fikk barn, men nå må jeg igang med det igjen...

Helen sa...

Jeg har ikke merket noe til merker på klær. Men når jeg tenker meg om så har jeg lite tettsittende svarte topper.. så jeg kan ikke garantere noe her. Si gjerne i fra om du tester!

Anonym sa...

Dette fikk jeg lyst til å prøve, men kan man bruke potetmel istedenfor arrowroot?

Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...