03 april 2011

Ovnstekt kylling


Søndagsmiddagen i dag ble ovnstekt kylling med potet og gulrot. Veldig praktisk middag å lage når man skal på tur og kommer sultne hjem. Denne kan stå i ovnen i timesvis, man må bare justere temperaturen etter hvor lenge man skal være borte.


Oppskrift:
(Tilpass mengden etter antall personer)
  • 1 hel kylling (eller ønsket antall kyllinglår med skinn)
  • poteter (eller rotgrønnsaker, søtpotet)
  • gulrøtter
  • stangselleri
  • olivenolje
  • tørkede urter (jeg er glad i persille og basilikum)
  • salt og pepper
Jeg bruker en Ultraplus fra Tupperware, men en leirgryte fungerer like bra (husk å legge leirgryten i vann først - følg bruksanvisningen!).

Ultra Plus fra Tupperware

Vask og kutt potetene i båter, ha i gryten. Skrell gulrøttene og kutt i terninger og legg oppå potetene. Kutt stangselleri i passe biter og legg oppå. Gni kyllingen inn (inni og utenpå) med olivenolje og salt. Ha oppå urter (friske eller tørket) og pepper.

Sett ovnen på 180-200 grader i ca 2 timer. (varierer fra ovn til ovn..). Skal du på en 4-5 timers søndagstur, senk temperaturen til feks 140 grader. Kyllingen / kyllinglårene avgir en del fett, så dette blir ikke tørt! :)

Her var vi mens vi ventet på middagen:

Sjøsanden i Mandal, en perle på sørlandet!



Det var 11 grader og lite vind, så fantastisk flott vær! Vi gikk langs stranden og stakk så en tur innom  en lekeplass før vi vendte nesen hjem til ferdig middag! Desserten ble jordbæris (tjukk sukkerfri jordbærsmoothie som spises med skje) :)

(Bldet av Ultra Plus'en er lån herifra)

8 kommentarer:

Fragola sa...

åh! Så heldige dere er som har VÅR! Den lar vente på seg her :( Leirgrytemat er godt, og lettvint :-)Har ikke sånn tupperware-dings, men leirgryte.

Helen sa...

Fortvil ikke - våren kommer dit også! :)

frk. Kraft sa...

Helstekt kylling er så godt. :) Jeg pleier å steke på rist slik at hele kyllingen blir sprø, men jeg har jo faktisk en ultra plus jeg også. Har du lokket på under steking, da? Jeg tenker at da blir den nok saftig. :)

Helen sa...

Ja har lokket på - ellers hadde jeg nok ikke turt å reise fra den. Men skinnet blir sprøtt alikevel :)

ninabakke sa...

Så utrolig fine vårbilder, det må ha vært en fin dag.

Leirgryte er supert, har ikke brukt det mye men blir veldig god mat :)

Une sa...

I all verden, på Sjøsanden var jeg også i går :-)

Pia sa...

Wow - er de bildene tatt nå?! Her har vi mer vinter...

Janicke sa...

nam nam :-D Sjøsanden er nydelig!! Fine bilder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...