24 mars 2011

Himmelsk fudge



Å lage hjemmelaget sunn fudge er enkelt og smaker etter min smak mye bedre enn tradisjonell fudge! Den har en mild smak som passer både voksne og barn, og den oser av god samvittighet! Den inneholder vitamin A og E, kalsium, betakaroten og antioksidanter. I tillegg inneholder den masse sunt fett som er godt for både hjertet og hjernen! Kanskje noe å lage til fredagskvelden?

I går hadde jeg altså endelig tid til å teste Unas fudge. Jeg hadde ikke nøyaktig samme ingrediensene i hus, så her en min versjon:

Oppskrift på hjemmelaget sukkerfri fudge:
Tar ca 50 min (inkl 30 min i kjøleskapet)
Blir til 48 biter (ca 2 x 2 cm)
  • 5 dl mandler (til mandelsmør)
  • 1 dl kakaopulver (gjerne rått)
  • 2 ss smeltet kokosolje
  • 0,3 dl agave nectar eller yaconsirup (NB: med yaconsirup får man et enda mer næringsrikt resultat. Nederst i dette innlegger skriver jeg litt om egenskapene til yaconsirup)
  • 1,5 ts salt
  • 1 dl hakkede tørkede aprikoser
  • 1 dl hakkede rosiner (eller bruk gojibær eller tranebær)
  • 1 dl grovhakkede mandler (eller annen type nøtter)
(Skal du bestille noe fra iHerb.com for første gang benytt gjerne koden BIX900 så får du 5$ i rabatt)

Oppskrift på mandelsmør:

Ha 5 dl mandler i foodprosessor. Den må kjøres i hvert fall i 10-15 min (kommer ann på foodprosessoren). Stopp den nå og da for å dytte massen ned fra kantene. Når massen begynner å samle seg til en ball, kjør i 5 min til så mandlene slipper fettet. Når massen ligner på en litt mykere variant enn peanøttsmør er det ferdig. (Mandelsmør kan også bruker til feks pålegg. Da kan man tilsette littegrann salt om man ønsker det. Oppbevares i kjøleskapet.)

Slik lager du fudge:

Rør alle de andre ingrediensene inn i mandelsmøret. Dekk feks en liten ildfast form eller lign med bakepapir og press massen nedi. Skal være ca 1 cm tykk. Sett inn i kjøleskapet i minst 30 min. Skjæres i firkanter før servering. 

Enjoy!

8 kommentarer:

ninabakke sa...

De så gode ut :)

Jeg elsker de gode og sunne godteriet. :) Namnamnam

Fragola sa...

Mmmmmm!!!!

:) sa...

SV: Nei, har aldri gjort det før :) Fikk bare spørsmål om jeg kunne sende inn bilder av en matpakke og hva jeg hadde gjort, og jeg kunne gjerne begrunne valget mitt. Ante ikke at andre også var spurt eller hvordan artikkelen ble. Moro :)

Sara sa...

NAM! Dei skal eg prøve ut ein dag!

Mariann sa...

Oj oj, det så godt ut. Farlig å se slike innlegg ved leggetid for en gravid kvinne..... det murrer i magen :-)

Helen sa...

hehe :)

Une sa...

NAM!

LEV VEL sa...

Ser fantastisk ut! Skal absolutt testes :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...