24 mars 2011

Sunne vårruller


Jeg har alltid vært en stor fan av vårruller, men har spist det sjelden siden de er frityrstekt. Disse derimot trenger ikke å frityrstekes, og av den grunn er de en mye sunnere variant! De kan fylles med hva du måtte ønske og er geniale både til middag og lunch. 

Dette er jo en variant av vietnamesiske vårruller, men om de bruker sesamfrø og pinjekjerner i Vietnam det aner jeg ikke! :) Men jeg syns det gav en veldig god smak! Så inspirert av Unes vårruller laget jeg min egen versjon:

Hjemmelagede vårruller:
  • hodekål i strimler
  • gulrot i strimler
  • kyllingfilet (jeg liker masse grønnsaker så for meg holdt 1 kyllingfilet til 6 vårruller)
  • fersk chili
  • litt raspet ingefær
  • soyasaus
  • korander (gjerne frisk, men tørket fungerer også fint )
  • sesamfrø
  • pinjekjerner
  • vårrull-rispapir
  • kokosolje til steking
Saus / dip:
  • soyasaus
  • vann
  • sitron (eller lime)
  • litt raspet ingefær
  • hvitløk, opphakket

Sånn gjør du:

Lag dip'en først så får den godgjort seg. Jeg har ikke noen mål å gi deg her, det ble på slump, så smak deg frem til du er fornøyd! (Denne dip'en holder seg veldig godt i kjøleskapet - så om du lager for mye gjør ikke det ingenting! :)

Surr kylling, kål, gulrot, ingefær og chili i litt kokosolje. Ha på soyasaus og evt litt søting (jeg syns det er best uten). Ha oppi sesamfrø og pinjekjerner. 

Dypp et og et rispapir i varmt vann til det er myke. Legg på et fuktig kjøkkenhåndkle. Plasser fyllet på midten, fold hver ende over, brett den ene langsiden over og rull. (Her er en youtube video om hvordan det skal gjøres). PS: Du trenger ikke "lim", de klistrer seg fast helt av seg selv.

Disse spises akkurat som de er uten steking / frityrsteking. De kan spises varme, eller du kan lage dem en stund på forhånd og spise dem kalde, - alt etter hva du foretrekker. Lag mange, så har du til lunch neste dag også. (Legg da feks mellomleggspapir rundt hver av dem, så sikrer du at de ikke klistrer seg sammen til du skal spise dem. Husk å pakke med dip!:)

Næringsinnhold i risark:
Jeg brukte risark som er 16 cm i diameter - de inneholder 5,8 gram karbohydrater per ark



Pr. 100 gram:
Energi: 274 kcal
Protein: 1,9 g
Karbohydrater: 83,5 g
Fett: 0,4 g

10 kommentarer:

Tine sa...

Jeg har kjøpt sånne risark for lenge siden, nå skal jeg prøve det. Knyter du fast eller noe? Hvor lenge steker du dem?

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Ja det var det jeg også hadde liggende bakerst i skapet! De trenger ikke knytning - de klistrer seg fast av seg selv :) (Skal legge til en setning om det i oppskriften). Takk for kommentar! :)

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

...og disse stekes ikke nei. Rull sammen og spis! :)

Fragola sa...

Så lurt. Mine sprakk når jeg prøvde å steke dem, men de Må jo ikke stekes. Sikkert like gode uten, ihvertfall enda sunnere :-)

Une sa...

Så hyggelig at du fikk lyst til å lage vårruller! De så kjempegode ut, og ikke minst lekre :-)

Janicke sa...

Dette ser supergodt ut :-D

Anonym sa...

Hvor får jeg kjøpt slike risark?

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Innvandererbutikker har dem :)

Anonym sa...

hei!
så fin oppskrift. tenkte jeg bare skulle dobbeltsjekke om vet at soyasaus inneholder hvetemel?egen glutenfri soyasaus selges bla på meny!

ha en fin søndag!

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Ja det visste jeg, men fint med en påminnelse for andre som leser dette :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...