20 april 2011

Frisk med lavkarbo


Oppdatering juli'11: Jeg er godt i gang med et lavkarbo-kosthold. Denne maten gjør meg mett lenge og gir meg et stabilt blodsukker. Dette gjør at jeg slipper å stadig måtte spise noe innimellom måltidene.  :)

Jeg lovet her at jeg ville skrive litt mer om boken "Frisk med lavkarbo" som jeg akkurat er ferdig med å lese. Den omhandler hvordan et kosthold med lite karbohydrater, mye fett og mer proteiner kan kurere mange plager.

Jeg lister opp:
  • overvekt
  • høyt blodtrykk
  • diabetes
  • lavt stoffskifte
  • ME
  • sukkeravhengig
  • spiseforstyrrelser (overspising etc)
  • kroniske betennelser
  • PCOS (en tilstand med flere væskefylte hulrom (cyster) i eggstokkene. Cystedannelsen forstyrrer eggstokkenes funksjon og fører derved til hormonforstyrrelser).
  • ufrivillig barnløshet, da spesielt fedmerelatert
  • for tidlig overgangsalder
  • migrene
  • atrieflimmer

Mindre karbohydrater gir et mer stabilt blodsukker. Dette gir en stabil appetitt og det er lettere å gå ned i vekt. Fett forbrenner fett, så når kroppen ikke får karbohydrater vil fettet på kroppen bli brukt som brennstoff. Det er en den ene siden av saken, den andre siden er at maten blir, i følge boken, som medisin for kroppen. Så boken er krydret med mange pasienthistorier der folk har blitt frisk fra plagene listet opp over. Boken forteller også at det ikke er vitenskaplig bevist at lavkarbo virkelig kan hjelpe på alle disse plagene og sykdommene - men forfatteren mener man bør se på de resultatene som er oppnådd hos alle disse menneskene, heller enn å vente på forskningen på området. Så lenge man blir tett fulgt opp av lege er det ingen fare for å gjøre helsa verre, i følge henne.

Jeg har lenge vært litt negativ til lavkarbo - kanskje bortsett fra for dem som virkelig er overvektige, eller de med diabetes. For oss andre syns jeg det ble for ekstremt. Men sukkeravhengig som jeg er (les mer om det her) innser jeg at jeg godt kunne hatt godt av færre karbohydrater. Så jeg har nå fått et ønske om å teste dette ut etterhvert. Nå er jeg jo nokså høygravid for øyeblikket, så kommer til å vente litt med fjerne for mye karbohydrater til fødsel og amming er overstått. Men har tenkt å bruke tiden frem til det på en konstruktiv måte! Så nå tester jeg oppskrifter på lavkarbobrød, lavkarbomiddager osv..

For de som ønsker å begynne på lavkarbo kan det være lurt å trappe gradvis ned på karbohydrater, i steden for å hoppe rett på. Dette for å unngå abstinens-symptomer som:
  • hodepine
  • svimmelhet
  • humørsvingninger
  • depresjon
  • irritabilitet
  • tretthet
  • utmattelse
Dette opplevde jeg nemlig for 1 år siden da jeg ønsket å teste lavkarbo i 2 uker. Holdt bare ut i en uke, og stoppet eksperimentet da fordi jeg følte meg så dårlig. Så neste gang skal jeg prøve å ta det litt mer gradvis.

Så hvordan spiser man? 
  • Det anbefales å unngå mellommåltider, 3 måltider til dagen holder! Da måltidene inneholder så mye fett og forholdsvis mye proteiner vil man føle seg mett lenge uansett. 
  • Maks en frukt per dag - helst bær!
  • Kutt alt sukker og kunstig søting. Bruk heller naturlig søtning som sukrin.
  • Bruk mest mulig ubearbeidet mat.
  • Begrens gjerne karbohydratene til et av dagens måltider.
Jeg syns jo dette ligner veldig på Kjernesunn mat jeg da. Kanskje bortsett fra at der bruker man jo glutenfritt mel, fullkornsiris og andre karbohydrater mer enn det som anbefales på lavkarbo. Og man skal unngå melkeprodukter om man ikke tåler dem så godt. (Men det finnes faktisk en melkefri versjon av lavkarbo, se nederst i innlegget). Og boken anbefaler kokosolje på det sterkeste, og det varmer jo mitt hjerte. :) (Mer om kokosolje her).

Det jeg personlig ser på som utfordringer med et sånt kosthold er:
  • Å begrense rotfrukter. Jeg ELSKER gulrøtter og kålrot!. Poteter tror jeg derimot ikke ville vært noe savn...
  • Begrense inntaket av frukt. Hva da med min yndlingsjuice - juice med grapefrukt og gultøtter...?? 
  • Unngå pasta (er en "pastoman", men det burde kanskje være en grunn nok til å ikke spise det..?) :)
  • Finne gode alternativer til rømme, crème fraîche, fløte, cottage cheese, ost og yoghurt naturell - som jeg syns florerer i lavkarbooppskrifter.. :)

Har man mange kilo man skal ned, eller andre med speiselle behov, anbefaler boken den strengeste formen for lavkarbo, 20-40 karbohydrater per dag. Men for oss andre kan et nivå på 50-70 karbohydrater være greit.

Men husk at om det gjelder barn, ammende, gravide, folk med alvorlige sykdommer eller psykiske lidelser bør overgang til lavkarbo foregå i samsvar med lege!


Men, jeg har ikke blitt en overbevist lavkaro'er ennå altså.. Men skal teste og se. Liker kroppen min lavkarbo er jo saken biff.. ;)


Bildet lånt fra iform.no




Nyttige linker:
http://matportalen.no/matvaretabellen
http://fristendelavkarbo.wordpress.com
http://minlavkarbomat.blogspot.com

Leger som blogger om lavkarbo:
http://espenrostrup.com
http://tgeisner.wordpress.com (anbefaler et melkefritt lavkarbo-kosthold)

(Gidder ikke linke til hvor jeg fant bildet på toppen - regner med både forlag og forfatter er fornøyd med litt gratis reklame..) ;)

7 kommentarer:

Ida sa...

Lavkarbo er veldig interessant. Jeg tror mest på det om man samtidig er vegetarianer eller helst veganer, ettersom jeg har lært at kumelk ikke er godt for noe som helst, og at halvparten av kjøttet vi får i oss omdannes til et giftig biprodukt i kroppen. Det var i alle fall noe i den duren, leste om the i "den grønne supermaten". Uansett er både kjøtt og melkeprodukter veldig syredannende. Men å spise lite karbo og mye grønnsaker og sunt fett er jeg helt for :-)

Helen sa...

Ida - sjekk gjerne ut Tines blogg - hun er lavkarbo-vegetarianer som ikke spiser melkeprodukter! Hun spiser også mye raw food og supermat. Dere to ville nok hatt mye å snakke om!

Link:
http://tinesundal.blogspot.com/

Jeg tror nok jeg kanskje lander på et mer kjernesunt lavkarbo kosthold uten melkeprodukter, men med supermat og litt innslag av raw food.... Men har ikke helt landet ennå! :D

Sissel Olin sa...

Har snust litt borti tanken å prøve lavkarbo selv, men fordi jeg ikke tåler egg og melk, synes jeg det blir for komplisert akkurat nå. Har mer enn nok av matvarer jeg ikke kan spise, så trenger ikke å gjøre det enda mer komplisert for meg selv. Hehe! Men kanskje en gang i framtiden..:-)

Blir spennende å følge deg iallefall!:-)

God påske!:-)

Ida sa...

Takk for tipset! Og regner med at vi får vite hvordan det ender her på bloggen din :-)

Tusen takk for at du sa fra, det med profilen min har jeg ikke tenkt på!

Fortsatt god påske til deg også :-)

Dorthea sa...

Denne boken har jeg sett på en stund, og den er neste bok på listen min etter Kjernesunn familie i Form... :)
Vi har spist Kjernesundt i snart 2 år, og i 3 perioder av et par uker i gangen har jeg kuttet ut så og si alt av ris, mel, pasta, poteter osv. og har da følt meg mye bedre... Jeg har da spist mere fett og proteiner i og med at det har blitt mere kjøtt, egg, grønnsaker, fisk osv. istedenfor karbohydratrike matvaregrupper disse periodene, altså ganske så lavkarbo... Jeg er derfor overbevist om at det kan ha noe for seg med lavkarbokosthold mot forskjellige plager hos noen mennesker, bl.a. meg selv...

Når boken kommer i hus og er lest skal jeg også teste ut lavkarbo ordentlig og se hvilken virkning det får på min kropp over litt tid... :)

Anonym sa...

Så søt du er :) Jeg må bare si at jeg liker den boka veldig godt. MEN jeg spiser gulerøtter! Jeg er ganske sikker på at det ikke er gulerøtter som gjør at jeg ikke har gått ned de 4 siste kg. Det er nok for store mengder nøtter og mørk sjokolade som er synderen ;) Så den juicen hadde jeg beholdt, men lagt den til etter f eks trening, hvor karbohydratene fyker rundt i kroppen og gjør jobben sin, i stedet for å hjelpe til med fettlagring.

Dorthea, jeg har lest Kjernesunn familie i form (jeg har anmeldt den på bloggen min. Helen- ikke meninga å reklamere her, bare slett kommentaren hvis du vil!). Den er jo inspirerende, men jeg måtte lukke øynene tredje gangen jeg leste om Ninkas gudinne-kropp ;) Selv om jeg gjerne skulle kommet dit at jeg selv sa at jeg hadde gudinne-kropp ;) ;)

Helen sa...

Helt i orden - jeg har samme bok liggende her som skal leses i påsken! (Skal ikke begynne å trene på en stund pga er høygravid m bekkenløsning) Men håper på litt inspirasjon til etterpå.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...