21 februar 2012

Hva er mest drastisk?

Kilde
- Å sette en 13-åring på et lavkarbokosthold?

- Eller å fedmeoperere?

Myndighetenes råd for ovevektige barn er som for voksne - spis mindre og tren mer. Men for de av oss som sliter med et ustabilt blodsukker fungerer ikke det, og det gjelder også barn. (Mer info om insulinresistens her).

Kjempesynd at legestanden ser på en drastisk operasjon som siste utvei! Jeg håper noen kan starte  et landsomfattende arbeid for å hjelpe overvektige barn og unge å gå ned i vekt med lavkarbo. Så kan de gå ned i vekt med alle organene i behold!

Har du et overvektig barn, men syns lavkarbo også virker litt drastisk anbefaler jeg deg å lese boken Barn i balanse. Her anbefaler Fedon Lindberg et moderat lavkarbokosthold til barn i alle aldre. Dette vil gjøre dem gode og mette, santidig som at de får i seg velsmakende og næringsrik mat.

Et annet alternativ er å ta kontakt med Dr Hexenbergs klinikk om du har barn som er sykelig overvektig.

Se Puls om fedmeoperasjon av tenåringer her.
Les hva Kostdoktorn Andreas Eenfeldt mener om fedmeoperasjoner her.
Les mer om lavkarbo og barn her

Så du Puls på NRK i går? Hvilke tanker gjorde du deg?



1 kommentar:

Tine sa...

Jeg så ikke Puls, men så et intervju med en fra interesseorganisasjonen til overvektige.
Min mening: operasjon er drastisk, kan ikke foreldrene få hjelp til å se problemet mye før? En blir jo nærmest halshugget hvis en antyder noe som ligner på restriksjon på matinntak (også kalt slanking) for barn. Jeg tror barna lider mer av å være fete, enn det eventuelle traumet foreldrene og helsestasjonen kan påføre dem ved å hjelpe dem til å ikke legge for mye på seg.
Jeg er enig med deg, slankehjelp før operasjon :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...