09 august 2012

Genial løsning for travle foreldre! (Som gjerne vil lage sunn middag fra bunnen av hver dag)


Fra neste uke skal alle fire ut av huset 3 dager i uka. Så det å få en sunn middag (helst laget fra bunnen av) på bordet de dagene kan bli en utfordring! Jeg vet av erfaring at seifiletene som ligger tint i kjøleskapet KAN bli ignorert til fordel for karbonader eller pølser kjøpt på nærbutikken på vei hjem. Rett og slett fordi vi ikke orker tanken på å stå å lage "ordentlig" middag etter en hektisk dag på jobb med påfølgende henting i to barnehager..

Kilde


Jeg har funnet løsningen!

Jeg har i dag fått meg en slow cooker! Det er et elektrisk kjøkkenapparat som ser ut som en riskoker, men som koker mat på lav temperatur over lang tid. (Litt samme prinsipp som å bruke leirgryte i ovnen). Dermed kan man sette den på på morgenen, og komme hjem til ferdig middag! Hvor genialt er ikke det? Det eneste man trenger å gjøre er dekke på bordet! :)

Planen er å kutte opp ingredienser kvelden før, samt blande inn krydder etc. På morgenen er det dermed bare å ha ingrediensene oppi, ha oppi vann (eller hva oppskriften sier) og sette den på. Til og med vi har tid til det!

Nå skal det sies at jeg ikke har testet den ut ennå, men jeg stoler på andre som bruker en sånn som sier at det er en genial kjøkkendings å ha! Slow cookers (eller crock pots) har blitt brukt i USA i over 40 år, men er bare nylig kommet til Norge (det er foreløbig bare Jernia som selger dem her). Jeg bestillte derimot min fra amazon i England, og sparte 450,- på det. Den tar 3,5 liter og passer for familier med 2 voksne og 2 barn. (Jeg betalte 185,- + porto, og unngikk dermed toll. Kvaliteten er sikkert bare middels, men til den prisen gjør ikke det noe! NB- den kommer med britisk kontakt, så den må byttes til en norsk en).

Så til spørsmålet om man sitter igjen med færre næringstoffer når man koker maten så lenge? Det er mulig, men det har ikke så stor betydning for meg. Akkurat nå prøver jeg bare å redde oss fra tidsklemma de 3 dagene i uka der vi kommer hjem med sultne og utålmodige barn (og voksne). :)

Mer info kommer når jeg har fått testet den ut.

Hva gjør dere for å lette på tidsklemma?

Mer om slow cookers

9 kommentarer:

Tove Cecilie Fasting sa...

Jeg kjører samme stil som mine greske venninner her i Hellas: Lager middag en eller to ganger i uka for hele uka. Ingen jeg kjenner her stresser med middag når de kommer hjem fra jobben - den er ferdig på forhånd og førstemann hjem varmer opp og dekker bord.

Maria - Lykkelig firebarnsmor sa...

Supert! Dette har jeg lenge venta på :) Aldri tenkt på å sjekke på amazon :) Ser frem til neste post om dette vidunderet!

Helen sa...

Ja det er også en grei måte å gjøre det på! Jeg har tidvis laget opp mye og frøset ned.

Skriv gjerne en bloggpost om hva du pleier lage!! Fryser du ned eller setter du det bare i kjøleskapet?

Helen sa...

Maria - ja vi kjører en test eller 2 på den i helgen.. Innlegg kommer :)

Anonym sa...

Det er ikke så lett å komme på mat som hele familien liker og som er laget fra bunnen og bevarer næringsstoffene - samtidig som den skal være rask å lage.

Gryta du skriver om høres genial ut! Jeg skal følge med når oppfølgingsinnlegget kommer.

Helen sa...

Jeg vet! Og selv om vi i perioder er flinke til legge opp en middagsplan, så er det ikke alltid man føler for lage det man har planlagt når man kommer sliten hjem fra jobb. Er middagen ferdiglaget allerede derimot... :)

Marte sa...

Oi! Denne så genial ut!!:) Venter spent på resultat:)

Anonym sa...

Hvordan byttet du kontakt på Crock poten? Brukte du en converter? Jeg har kjøpt en fra USA og har fått tak i en converter til pluggen,men da jeg skulle teste den syntes jeg den ble så veldig varm veldig fort på utsiden,så jeg ble redd for å bruke den mer...:-(

Anonym sa...

Hei.
Jeg har hatt min crock pott en stund og elsker den. Kjøpte den på ellos for 379.- Vanlig kontakt for Norden. Elsker den 6,5 liter

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...