20 august 2011

Bounty - den sunne varianten!



Dette er den beste godisen jeg har laget - synes min mann. :) Og jeg må jo si meg litt enig - disse er kjempegode! Og veldig enkle å lage.


Du trenger:
  • Kremen fra 1 boks kokosmelk (gjerne Santa Maria, den inneholder bare 1g kh per 100g)
  • 2 toppede ss kokosolje
  • ca 175 g kokosmasse
  • Et LITE klyp salt (kan utelates)
  • 2 ss sukrin
  • 150 g mørk sjokolade (enten 70% eller 86% - eller lag selv)

Sett kokosmelken i kjøleskapet en stund - da er det lettere å skille kremen fra vannet (kremen stivner). Smelt kokosmelk-kremen forsiktig sammen med kokosoljen. Ha i salt, sukrin og kokosmasse.og bland. Fordel massen i sjokoladeformer, eller i en firkantet form kledd i bakepapir (jeg brukte en ildfast form). Sett i fryseren. 

Når massen er frossen smelter du sjokoladen i vannbad. Skjær opp kokosmassen i passende biter (evt ta dem ut av sjokoladeformene) og dypp i sjokoladen. Bruk to gafler til dette så får du ikke med ekstra sjokolade. Sett på et brett m bakepapir og sett i kjøleskapet eller fryser.

Jeg syns de smaker best rett ut fra fryseren, da smaker de nesten som Bounty-iskrem (om det finnes?)! Mens min mann likte dem best når de ikke var helt frosne. Husk at de blir litt bløte og klissete når de når romtemperatur, så det er lurt å ta litt og litt ut av kjøleskapet / fryseren. 

Dette er en stor oppskrift så man kan feks bare dyppe halvparten av kokosmassen i sjokolade, og la resten ligge i fryseren til helgen etterpå.


Sjekk gjerne posen med kokosmasse før du kjøper den. De varierer veldig i antall karbohydrater! Bare se her (tallene helt til høyre er karbohydrater per 100 gram):



Næringsinnhold:
  • 43,88g kh i hele oppskriften
  • Lager man 16 store biter blir det ca 2,6g kh per bit. 
  • Lager man 32 små biter blir det 1,3g kh per bit.
Men det kommer litt ann på hvilken kokosmelk, kokosmasse og sjokolade man velger..

Vel bekomme!



10 kommentarer:

Janicke sa...

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...elsker bounty :-D dette blir helgegodisen :-D Bounty-iskrem finnes!!!

Helene sa...

Nam nam nam nam nam!!! Disse må jeg lage :)

Fragola sa...

Mmmmmm! Har tenkt å prøve meg på en bounty-oppskrift lenge. Kanskje dette er dagen? :-)

Mint sa...

Denne har jeg også laget, den er kjempegod! Og smaker skikkelig Bounty. Jeg hadde ikke sukrin, så jeg erstattet det med yaconsirup. Fet funket helt fint også!

Tine sa...

Disse fikk jeg hos min søster i dag, de var kjempegode!
Utrolig gøy å gå i familiebursdag, å få valget mellom to forskjellige lavkarbo alternativer :)

Veronica sa...

Lagde slike i dag, og fy de er gode! 1000 ganger bedre enn butikk Bountyen, også så enkel og lage:)

Helen sa...

Ja ikke sant? Jeg er faktisk ikke så glad i vanlig Bounty - så jeg er jo HELT enig med deg :)

Helene sa...

Disse ble supergode!! Hadde med til farmor og hun elsker de også ;)

Skolelyst sa...

Ser sååå godt ut. Jeg får lage en ladning, slik at jeg kan varierer med myntekulene mine.

Thomas sa...

hei, hvordan får du den lave kalori summen til å stemme?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...