20 august 2011

Kokos-"yoghurt" - gir deg frokost med få karbohydrater!

Yoghurt står i hermetegn, for dette er egentlig ikke yoghurt - den bare smaker sånn. Man kan lage yoghurt av kokosmelk og probiotika (innlegg om det kommer senere). Men det tar mange timer, så dette er kortversjonen til en god og syrlig melkefri "yoghurt". :)

 

Til 1 porsjon bruker jeg:
  • 100 g kokosmelk
  • saften fra en skive sitron
  • et LITE klyp salt (kan utelates)
Bland og du er ferdig. :) Det smaker forbausende lite kokos! Sitronen gjør at smaken balanseres godt og kokossmaken ikke blir for overveldende. Noen sa at dette smaker som yoghurt - og jeg må faktisk si meg enig i det!

Jeg foretrekker kald "yoghurt" til frokost. Tøm da boksen med kokosmelk i en annen beholder og bland sammen krem og vann med feks en gaffel. Sett i kjøleskaper til neste dag og konsistensen er perfekt! Har boksen derimot stått i romtemperatur bruker du bare av kremen (det tykke). Eller - bruk LETT kokostmelk (boksen til venstre på bildet under) som har stått i kjøleskapet - den skiller seg nemlig ikke. Den inneholder like lite karbohydrater, men inneholder naturligvis mindre fett. Vurder da om du ønsker å tilsette kokosolje eller linfrøolje for høyne fettinnholdet på frokosten, ellers blir man kanskje ikke mett nok på en porsjon. :) Men jeg foretrekker vanlig kokosmelk - den smaker mest. :)




Jeg har på ca 35 g av Kostdoktorns frokostmüsli oppi sammen med ca 25 g bringebær eller blåbær pluss 1 ts sukrin.. Kjempegod frokost!


Kokosmelk er mer lavkarbovennlig enn gresk eller tyrkisk yoghurt! Bare se her:
  • Gresk yoghurt - 5,8 g kh per 100 g
  • Tyrkisk yoghurt - 5,1 g kh per 100 g
  • Kokosmelk (Santa Maria) - 1 g kh per 100 g

Spiser du kokos-"yoghurt" med kostdoktorns musli og bringebær gir denne frokosten deg:
  • 3,91 g kh
  • 358 kalorier
  • 5% karbohydrater, 10% protein, 85% fett 

Så dette kan være nyttig både for de som unngår kumelk, og for de som vanligvis spiser tyrkisk/gresk yoghurt og ønsker å kutte karbohydrater ytteligere. :)



3 kommentarer:

Liller sa...

jeg lager soyamelk yogurt :D

Helen sa...

Det har jeg ikke prøvd, - tåler ikke soyamelk så godt (får utslett..). Men moro å lage selv! :)

fitnesshealthforever sa...

This is a very meaningful post for me. Thank you.

Facts About Farting

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...