25 august 2012

Et siste (?) innlegg om min fantastiske slow cooker (crock pot)

Kilde

Jeg vurderte om jeg skulle begynne å legge ut slow cooker-oppskrifter, men siden jeg sikkert bare er en av 5 i Norge (eller noe) som bruke en sånn en tror jeg at jeg drøyer det litt. :)

Men hadde lyst å oppsummere litt etter 2-3 ukers bruk:

  • Slow cookeren brukes ca 4 dager i uka. (De 3 dagene alle er ute av huset pluss en dag i helga - veldig greit hvis en skal ut på tur)
  • På travle dager er forbruket av karbonader og pølser så godt som eliminert.
  • Stress rundt middagslaging (på sene ettermiddager med sultne unger hengende rundt beina) er borte.
  • Middag lages helt fra bunnen av alle dager.
  • Det er ikke et must lenger å lage opp middag i stort og fryse ned (plassen i fryseren kan dermed brukes til andre ting).
  • Jeg har kunnet ta over mer av middagslagingen (min mann har i perioder laget mest middag)
  • Vi er ferdig med å spise middag tidligere på ettermiddagen og kan bruke den ekstra tiden feks på å gå oss en tur før barne-TV.
  • Vi kan fremdeles bruke middagsplanen vår (vi kjører feks kylling på onsdager, kjøttdeig på mandager osv). Fiskemiddager prøver jeg å lage de dagene jeg har fri (jeg jobber 60%).

DA skal jeg ikke mase mer om dette (på en stund...)!  :)

Men er du interessert i en sånn en selges de altså på jernia, og på amazon.co.uk (da må man bytte til norsk kontakt selv).

20 kommentarer:

Tove Cecilie Fasting sa...

Er det ikke vidunderlig når man oppdager noe som gjør livet enklere og bedre? :)

Helen sa...

Jo - og så til en billig penge i tillegg.. :) (jeg kjøpte den fra amazon som det er linket til over)

Marte S sa...

Hei! er hele greia laget av stål? vurdere å kjøpe men er lite intressert om det er et lag med teflon inni.. :)

Helen sa...

Nei, oppi er det en glassert keramikkbolle (det er den navnet crock pot kommer fra - crockery = kermamikk). Veldig grei, siden den kan man ta ut og sette rett på bordet - så trenger man ikke skitne til en serveringsbolle.

bilde her:
http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.no/2012/08/im-in-love-with-crock-pot.html

Marte S sa...

Ok takk! går det an å bare bruke en adapter fra vanlig elektrosjappe?

Helen sa...

Ja det tenkte jeg ikke på..! Det kan du helt sikkert! Vi har bare adapter som går andre veien (fra norsk til britisk kontakt)

Unknown sa...

WoW, dette fristet til å foreta et innkjøp. Lettvint måte å lage sunn mat fra bunn av :)

Camilla sa...

Har kjøpt den! Jeg har tenkt på det en stund, men dine innlegg motiverte ekstra:) jeg er på vei over fra LCHF til mer paleoorientert kost og crock pot'n nevnes i mange paleoblogger. Er mao interessert i oppskrifter! Kan du ikke legge ut noen favoritter selv om det er få som har en CP på kjøkkenet? Gleder meg til å ta den i bruk! Jeg har fryseren full av elg (mine foreldre kjøper 1/2 elg hver høst). har på følelsen av at CP'en kan være bra til å tilberede elgkjøtt i.

Anonym sa...

Bestilte akkurat en crock pot, dette virker interessant!

Kan du poste oppskriftene dine?

Og var det noe spesielt du måtte gjøre for å endre kontakten fra britisk til norsk?

Helen sa...

Så flott at du fikk til å bestille! Noen andre fikk det ikke til (ville ikke sendte til Norge..). Men nå har du noe å glede deg til!

Ikke noe spesielt med kontaktnbytte - det er bare å gjøre det slik du lærte det på ungdomskolen... ;)

Monica Sommersen sa...

Jeg kjøpte men på tretti.no... Den er helt fantastisk : ) Men jeg trenger flere oppskrifter...-Det blir en del lapskauser, kan du si ;)

Helen sa...

Så bra at en norsk nettbutikk fører disse! Skal prøve å få lagt ut oppskrfter - men sånn i hovedsak så passer alle gryteretter! Bare bruk litt mindre væske da ingenting fordamper i en crock pot. Jeg laget bolognese i dag - og den smakte HIMMELSK!

Trond sa...

Ja til oppskrifter! Jeg har prøvd flere oppskrifter, men flere av dem er bemerkelsesverdige tamme på smak når de er ferdige. De beste så langt har vært chili con carne og pulled pork med svinebog og chipotle.

Marteka sa...

Om ikke du legger ut oppskriftene dine sjøl (gjør gjerne det!) så blir jeg glad for tips til hvor jeg kan finne oppskrifter som bruker metriske mål. Mannen min har akkurat fått en jobb som gjør at han vil komme seinere hjem på ettermiddagene, og jeg har akkurat bestilt en slow cooker... :-)

Hilde sa...

Jeg har tenkt på å kjøpe en Crcokpot lenge, men trodde ikke de fantes i Norge. Og nå sier du at de akn fås på Elkjøp, hos tretti.no eller Amazon?
Da skal jeg jammen meg ta en tur og få kjøpt en og teste de ut, har mange amerikanske venninner som anbefaler de.
Oppskrifter tas imot med takk :)

Unknown sa...

Er det greit å lage fårikål og pinnekjøtt i en slik?

Anonym sa...

Hei, kunne du tenkt deg å legge ut oppskrifter. Er mange nå, som har fått sans for denne måten å lage mat på.

Anonym sa...

Nu kan man købe den på Elkjøp og Expert :)

Unknown sa...

Kunne du lagt ut flere oppskrifter på slowcooker? Har fått en og trenger oppskrifter til hverdagen! :-)

Unknown sa...

Kunne du lagt ut flere oppskrifter på slowcooker? Har fått en og trenger oppskrifter til hverdagen! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...