12 juni 2011

Spiring av frø


Jeg kjøpte meg jo spireglass og spirefrø fra iHerb og har nå spiret ferdig en ladning. Å spire frø selv er ikke mye jobb, de må bare skylles en gang per dag, ellers gjør de jobben selv. :) Det er et godt suppliment til salaten eller på brødskiva, og MYE billigere enn å kjøpe spirer på butikken. Og for ikke å snakke om hvor sunt det er!

Jeg begynte med å ha frø og vann i glasset og lot de ligge i bløt i ca 6 timer (mengde står godt forklart i bruksanvisningen). Så skylte jeg frøene og helte av vannet (lokket har stålnetting på toppen så man slipper å ta det av). Jeg pakket glasset inn i et kjøkkenhåndkle og skylte frøene 1 gang per dag i 4 dager. Siste dagen lot jeg frøene få noen timer med sollys så de ble grønne. For å avslutte spiringen hadde jeg frøene over i en tett boks som oppbevares i kjøleskapet

De smaker kjempegodt! Og er garantert fri for E.coli-bakterier ;)


Man kan fint spire i et dørslag over en bolle også. Men jeg er veldig fornøyd med spireglasset!! Og det kostet bare ca 25 kroner - så absolutt verd invisteringen.

Spireglasset får man her. (4,42 dollar)
Den frøblandingen jeg brukte finner du her. (6,20 dollar) 

Frøblandingen er drøy og kommer til å vare lenge da en bare spirer et par ss om gangen.

Førstegangsbestillere på iHerb sparer 5 dollar ved å bruke koden BIX900. :)

9 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

skal spise meg en ny dose når jeg har sluttet å bruke krukken som blomstervase ;D

Helen sa...

Hehe :D

www.supermatforbarn.blogg.no sa...

Spirer er fantastisk godt, året rundt. Spennende zest-spiremiks. Må bestille den neste gang jeg iherb-handler. Som jo skjer nesten hele tiden:-))

Helen sa...

Ja praktisk med noe som kan vokse og gro sommer som vinter! :)

Og anbefaler denne frøblandingen ja - en god miks!

Skolelyst sa...

Spennende med spirer, for det går så raskt. Har kun prøvd meg på Alfalfa så langt. De ble veldig gode.

Hilde`s blogg sa...

Jeg spirer nå for første gang. Fikk tak i en spire kasse på bruktbutikken. Og den hadde ikke vært brukt en gang. Jeg spirer np alfalfa. Venterpå noen spirer fra sanabona. La til de spirene du kinka til i wishlist på iherb.

Silje sa...

så fint at du deler:) kva helsefordeler har spirer, og har du eksempel på oppsrifter ein kan bruke dei i? takk for bra innlegg:)

Helen sa...

Silje - det kommer faktisk en oppskrift i morgen! :)

Litt om hvor sunne spirene er kan du lese om her:

http://senseoflife.blogg.no/1241467637_begynn__spire.html

Silje sa...

Takk takk:) Kanskje det blir spireglas i neste iHerb bestilling;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...