18 mai 2011

Guacamole


Det er nesten pinlig å innrømme det, men jeg har aldri laget guacamole før. Mest fordi jeg trodde jeg ikke likte det. Jeg smakte en gang på en kjøpt dipp-versjom.. (du vet - den der som inneholder bare 2% avocado..). Den smakte pyton. Og siden turte jeg aldri smake når jeg ble servert hjemmelaget goacamole.

Men - så hadde jeg en avocado liggende her som var tiltenkt smoothies. Men jeg så den holdt på å gå ut på dato, så tenkte jeg burde bruke den i en fei. Og dermed laget jeg guacamole - og du DET smakte godt!! (Hvorfor har ingen fortalt meg det før? Eller kanskje de prøvde??). Jeg brukte denne oppskriften fra matprat som mal, men laget min egen versjon etter hva jeg hadde. Dette må jo være raw food på sitt beste eller hva??

Oppskrift:
2 porsjoner, tar 5 min å lage
  • 1 moden avocado
  • 1 båt hvitløk
  • 0,5 dl finhakket gressløk (eller vårløk)
  • 1 ss hakket rød chili (eller grønn). Jeg tok ut frøene.
  • 1,5 ss sitron (eller lime)
  • 0,25 ts salt
  • litt pepper
Del avokadoene i to og ta ut kjøttet. Mos med gaffel. Finhakk hvitløk, gressløk og chili, og bland dette sammen med avokadoen. Smak til med sitronsaft, salt og pepper.

Bruk som grønnsaksdipp, salatdressing, eller som tilbehør til eggerøre, fisk eller kjøtt. :)





9 kommentarer:

ninabakke sa...

Det er super godt :) HAr det alltid til taco. Kjøpt smaker pyton

Ida sa...

Jeg gikk i samme fella som deg for et par år siden - smakte på kjøpeguacamole, og tenkte siden at jeg ikke likte det. Hjemmelaget guacamole må være min favorittdipp nå :-) Jeg pleier å lage den med lime i stedet for sitron, og fersk koriander i stedet for gressløk. Koriander tar det til nye høyder, syns jeg - et must til taco :-)

Helen sa...

koriander var et godt tips!! Gressløk var det jeg hadde for hånden, men er veldig åpen for andre krydderurter!! :)

Tine sa...

Velkommen i klubben! Avocado som er spekket med nydelige fettsyrer og nesten skrapa for karbo, så er det favoritten min :) Kan brukes til mye mer enn taco, jeg har det ofte som salat "dressing".

Christina - VeganVoff.com sa...

Guacamole er nammis! :)

Silje sa...

her var det mykje spennande! eg er ny i blogg verdenen og er nettopp blitt (for)følger av bloggen din på bloglovin, og gledar meg til å hente inspirasjon til ein sunnare kvardag frå deg:) Eg har starta min eigen blogg om helse og mat, så kjempe hyggelig om du vil stikke innom:)

Christine sa...

Ja, jeg har fått sansen for dette de siste månedene også. Men tar en helt enkel variant: Bare sitronsaft, salt og pepper i. På slump. Blir godt det og, hvis det skal gå raskt.

Helen sa...

Silje - velkommen i bloggverdenen. Er fersk selv (begynte å blogge i midten av mars). Flott blogg du har!! :)

Dagdrømmer - ja det enkle er ofte det beste.. men jeg tror jeg vil ha noen slags form for løk i.. jeg er nemlig veldig glad i løk (hvitløk, vanlig løk, vårløk, gressløk, purre... osv osv.. ) :)

Janicke sa...

nam nam :-D elsker avokado!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...