21 mars 2011

Torsk på purreseng


Dette er en enkel og rask fiskemiddag som smaker kjempegodt! Opprinnelig oppskrift fant jeg her, men har modifisert den til å passe til et melkefritt kosthold. Dette er en av favorittene her i huset!


Oppskrift:

4 porsjoner
30 min
  • 800 g  torskefilet (seifilet kan selfølgelig også brukes!)
  • 1  purre
  • 3 dl soyamelk (Go green inneholder bare 3 g kh per 100g) Eller bruk kremtfløte. 
  • 2 ts  karri
  • 2  hardkokte egg
  • 2  tomater
  • 2 ss  kokosolje til steking (eller meierismør)
  • 1 ts  salt
  • 1/2 ts  pepper
  • 2 ss  gressløk

Sett eggene på kok. Skal bli hardkokte så kokes i ca 10 min om du ikke bruker eggekoker. (Et tips: Vi pleier alltid å koke opp ekstra egg som vi spiser til lunch, på brødskiva el. lign. Da har vi alltid noen liggende.) Eggene skal deles i båter når de er ferdigkokt.

Skjær fisken i terninger. Vask og skjær purren i ringer og finhakk tomater og gressløk. Smelt kokosoljen i gryten / stekepannen og surr purren blank. Ha i soyamelk/kremfløte og karri og varm den opp. Ha oppi fisken og la det trekke i 10 min på svak varme. Ikke rør i gryten - da fliser fisken seg!


Smak til med salt og pepper. Dryss over tomat, gressløk og legg eggebåtene oppå. (Bildene er uten gressløk)


Server med det du har lyst på!

Næringsinnhold:

  • 17,23 g kh for hele gryta
  • 5 % karbohydrater, 53 % proteiner, 41 % fett

Enjoy!


2 kommentarer:

Fragola sa...

Mmmmmm!!!! Skal prøves her i huset. Her spises mest "rosafisk".

Helen sa...

Her i huset er jeg den eneste som liker 'rosafisk' - så her går det mest i den hvite.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...