19 august 2014

Hjemmelaget eplecidereddik

Jeg har brukt en eplecidereddik fra Iherb lenge. Jeg synes den smaker veldig godt i salatdressing siden den har en mild og god smak. Men har nå jeg også begynt å skylle håret med den (eget innlegg kommer..) så nå bruker jeg mye større mengder enn før. Så da fikk jeg lyst til å prøve meg på hjemmelaget eplecidereddik. :)

Kutte i mindre biter og fylle på litt mer eple neste gang tror jeg.. 

Det finnes flere måter å gjøre det på, men jeg testet denne oppskriften:

  • Ha eplebiter (eller bare skall + kjernehus) i et norgesglass el lign, fyll opp med vann. Bland inn 2 ss honning og 1 ss rå eplecidereddikk (dvs ufiltrert og upasturisert men med "mor" - sees som grums på bunnen av flasken, men det vil stå skrevet på flasken også). 
  • Du kan også bare bruke epler og vann, men prosessen vil da ta måneder i steden for uker. Honning og eplecidereddiken er med på å påskynde prosessen.
  • Dekk glasset med tørkepapir med strikk rundt. Det beskytter mot støv og innsekter, men oksygen kommer til. Setter i romtemperatur, gjerne på et mørkt sted. 
  • Vent to uker, sil ut eplene, ha væsken tilbake i glasset og ha på tørkepapir og strikk.
  • Vent 4 uker. Rør gjerne i den hver dag.
  • Sjekk om den er syrlig nok, hvis ikke la den stå lengre.
  • Hell på flaske og sett i kjøleskapet. 

Bruker du bare epler og vann kan dette ta flere måneder. La det da bare stå med eplebitene i, og sjekk med noen ukers mellomrom. Lengden det tar avhenger blant annet av hvor mye sukker eplene inneholder..


Jeg satte denne i kjøleskapet i noen dager for å slippe unna bananfluer. Fermentert frukt er vel favorittdelikatessen, og de summet mye rundt denne (selv om de ikke kom seg oppi). Etter et par dager fant jeg en veldig effektiv måte å kvitte meg med fluene på (eget innlegg kommer), så nå har jeg tatt glasset ut i romtemperatur igjen. I teorien skal dette da være ferdig eddik om et par uker. Foreløbig lukter og smaker den som veldig syrlig eplecider. Skal prøve å huske å oppdatere hvordan det hele ender opp! :)

Har du laget eplecidereddik? Legg gjerne igjen evt tips og erfaringer i kommentarfeltet. :)

6 kommentarer:

Mega Fortune Jackpotvinner sa...

Takk for denne. Kommer godt med!

Anonym sa...

Hei!

hvor mye vann pr honning og skje med eddik bruker du?
Denne oppskriften ser jo superenkel ut! Fungerer den?


Mvh Beathe

Anonym sa...

Jeg brukte bare epler og vann. Nå lukter det vin etter bare 5 dager. Er jeg i rute da tro?

Deepika Bajwa sa...

सरकारी नौकरी आवेदन प्रक्रिया की जानकारी के लिए नवीनतम हिंदी जॉब अलर्ट पढ़ें

lisemor sa...

Jeg prøvde dette, men ble mugg på toppen. Forslag til hvordan jeg kan unngå mugg?

Anonym sa...

Tilsett salt neste fang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...