03 desember 2011

Lavkarbo sjokoladekake



En kjapp og enkel kake som tar totalt ca 45 min å lage. Den har en god smak av mørk sjokolade som komplimeres med en luftig sjokoladekrem på toppen. Dette ble bursdagskaken til min mann - som var storfornøyd med smaken. :)

Du trenger:
  • 5 egg (mellomstore)
  • 6 ss sukrin (jeg byttet ut 1 ss sukrin med 1/8 ts hvit stevia)
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ss fiberhusk
  • 5 ss kakao
  • 0,5 ts vaniljepulver (kan utelates)
  • 5 ss av dette mandelmelet fra iherb, eller 4 ss av dette mandelmelet fra Funksjonell mat. Bruker du malte mandler må du bruke noe mer. (Ulikt fiberinnhold gjør at mengden varierer)
  • 2 ss kokosmel 
  • 50 gram smeltet smør
Stivpisk egg og sukrin. (Bruk gjerne romtempererte egg, men det er ikke en nødvendighet). Bland sammen det tørre og sikt det i og vend det forsiktig inn. Bland så inn smeltet smør. Dekk en kakeform med bakepapir i bunnen og stek kaken midt ovnen i 25 min på 175 grader. (Sjekk med en fyrstikk om den er gjennomstekt)

Avkjøl i minst 5 min før du legger den over på fat. Mens du venter på at den skal avkjøles noe mer lager du kremen:
  • 1,5dl kremfløte
  • 50 g mørk sjokolade

Sett sjokoladen i varmt vannbad. Mens den smelter pisker du kremen til myk krem, og blander så sjokoladen inn. Ha så glasuren på kaken. Server med en gang eller sett den i kjøleskapet til neste dag. (Har du god tid kan du selfølgelig avkjøle kaken helt før du begynner å tenke på glasuren!)

Inspirasjonen til kaken kom fra Cecilie. Og heldigvis leste jeg kommentarene der så jeg var klar over at mandelmel og mandelmel ikke nødvendigvis er helt det samme. :)

Neste gang tenkte jeg å teste ut kokoskrem i steden for kremfløte i glasuren...





12 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

Guri så fristende denne så ut! glasuren og alt. Mmm :D

Tine sa...

Den så deilig ut, skal testes snarest :)

Helene sa...

Herlig!! Kanskje jeg skal lage denne i dag?! Satt og lurte på hva jeg kunne ha på toppen som var uten melkeprodukter, men så leste jeg videre og så at du hadde skrevet kokoskrem. Noen tips til hvordan du lager topping av kokoskremen?

Ha en fortsatt fin søndag! :)

Maria sa...

Ser deilig ut! vil også prøve kokoskrem. Rene sunnheten ;)

Helen sa...

Man behandler kokoskrem på samme måte som kremfløte. Ta ut det tykke i en boks kokosmelk (eller kanksje man trenger krem fra 2 bokser..?) og pisk dem som du gjør med fløte. Ha så i smeltet sjokolade. Kokoskrem er litt mer rennende enn kremfløte, spesielt når det blir litt oppvarmet (som den jo blir av den varme sjokoladen). Så er den for rennende så vent til både kaka og glasuren er helt avkjølt før du har glasuren på kaka. (Har ikke testet dette, men har stor tro på at dette går fint! Si gjerne i fra hvis du prøver!)

Litt lettere sa...

Denne så jo helt nyyydelig ut :-

gladerebarn sa...

Å, den kaken så virkelig god ut! Og så fiiin blogg du har. Rett og slett noe for en hver smak! Det er ikke mange jeg har sett som fokuserer på både lavkarbo og gluten/nesten melkefri. Så deg skal jeg følge med på fremover!

Sukkerspinnengelen sa...

Åh, for en lekker kake! Jeg burde absolutt vurdere å lage bittelitt kake til jul.

Tove sa...

Å, den så deilig ut!

Roser og Patina sa...

MMmmm.. denne skal jeg bake:) Takk for oppskrift:)

Tine sa...

Kaken står i ovnen, nå blir guttene mine glade når de kommer hjem fra skitur.
Takk for tips om mandelmel, ikke klar over fiber-forskjellen jeg heller :)

Cecilie Lykke sa...

Nam! Sjokoladekake er undervurdert :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...