21 juli 2011

Iskake med kaffesmak


Min favorittkake er en iskake med mandelbunn og med smak av kaffe i iskremen. Den har jeg laget ofte og er godt likt av alle som smaker den. Men den inneholder mye sukker, så jeg ville prøve å lage et lavkarboalternativ. Og når vi nå hadde besøk av min bror og svigerinne tenkte jeg de kunne få være prøvekaniner. :) 

Den ble god! Jeg byttet ut sukker med sukrin og halverte mengden. Den ble derfor ikke fullt så søt som den orginale kaken, men jeg syns sukrin lett kan gi metallsmak om man bruker for mye. Og kaken smakte ikke metall! Kremen kunne nok vært en tanke søtere, så jeg vil prøve en dråpe eller to med stevia vanilje i tillegg til sukrin neste gang. Men oppskriften er veldig god som den er også!

Til bunnen:
Blend mandlene i blender til de er grovmalte. Stivpisk eggehvitene sammen med salt og sukrin og vend mandelmassen forsiktig inn med en slikkepott. Ha massen oppi en rund kakeform der du har bakepapir i bunnen. Stek på 180 grader i 40-50 minutter. Avkjøles i formen. Ta kakebunnen forsiktig ut av formen og dra av bakepapiret. Legg bunnen på et kakefat, og sett ringen rundt kaken igjen. 

Til kremen:
  • 3 eggeplommer
  • 0,5 dl sukrin (+ evt et par dråper stevia vanilje)
  • 1/3 l fløte
  • 0,5 ts vaniljepulver (kan utelates)
  • 0,25 dl sterk kaffe, avkjølt
Stivpisk eggeplommer og sukrin (og evt stevia vanlije). Visp fløten sammen m vanlijepulveret. Vend disse to massene forsiktig sammen. Ha i kaffen og vend denne forsiktig inn. Hell massen over kakebunnen og jevn ut med slikkepott. Sett i fryseren i minst 2-3 timer. Sett kaken på benken gjerne minst 15 min før du tar av kakeform-ringen og serverer kaken. 

14 kh i hele kaken. Deler man kaken i 8 stykker blir det 1,75 kh per kakestykke. Deler man kaken i 12 stykker blir det 1,2 kh per stykke. 


Enjoy!

10 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

jeg må si den SÅ kjempegod ut,men jeg liker ikke kaffesmak :/ skal prøve å lage uten ^^

Helen sa...

Det kan du selfølgelig! :) Uten kaffen smaker den bare deilig vanlije :)

:) sa...

Mmmm, sånn her kake må jeg prøve med havrefløte en dag..

Kristine sa...

Denne må lages :)

Jeanett sa...

Denne så god ut! Skal nok testes ut :)

Veronica sa...

Bytt ut sukrinen med xylitol/bjørkesøt, så får du den slik du vil. Ikke noe bismak av xylitol og du får kjøpt det billig på iHerb. Selv bruker jeg xylitol isteden for sukrin, da jeg ikke liker sukrin smaken.

Helen sa...

veronica - skal teste det nå faktisk (er tom for sukrin). Grunnen til at jeg brukte sukrin var for å holde mengden karbohydrater nede. Men jeg er enig med deg- xylitol smaker bedre! :) Blir spennende å teste m xylitol (skal bake i morgen..)

Jannicke sa...

Jeg bare lurer på hvordan det ble så mye karbohydrat? Jeg bruker mandler med 7g kh/100g, og da får jeg dette til å bli ca 20karber.. Hvor kommer resten fra? Jeg er sikkert blind eller dum her:p

Helen sa...

Det har du helt rett i! Supert du sier i fra!

Sjekket diett.no nå - det må være noe feil på en av matvarere der - oppskriften ga for mange kh. Har rettet på det nå :)

Anonym sa...

Så utrolig godt ut! Har du testet med kokosmelk i stedet for fløte, eller blir det feil konsistens kanskje? Jeg har det best uten melk.. :-)

Chamomilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...