15 august 2012

I'm in love! (With a crock pot)


Dette synet møtte oss når
vi kom hjem i ettermiddag

Nå har jeg testet ut crock pot'en min 3 ganger. Får ikke bestemt meg for om jeg skal kalle den en crock pot eller en slow cooker, men kjært barn har jo som sagt mange navn. Og denne måten å lage mat på er bare helt genial!

Ta i dag for eksempel. Eller - jeg må begynne med i går kveld. Da kuttet jeg opp løk, grønnsaker og la oppi keramikkforma (som hører til slow cookeren), la i frosne kyllinglår, helte oppå hønsekraft, og krydret til slutt. La så på lokket og satte det hele i kjøleskapet. I morges satte jeg formen i slowcookeren og satte den på "low" (laveste temperatur).

9 timer senere kom 2 voksne og 2 barn hjem fra jobb og barnehage. Vi dekket på bordet, satte keramikkformen på bordet - og så spiste vi middag. Ingen sultne og gretne barn som må vente på at middagen skal bli ferdig. Ingen slitne voksne som skipper middagslaging og varmer opp noen pølser i stedet.

Her er noen bilder av de siste dagers middager:

Løk, grønnsaker og kyllingvinger

Høyrygg (okse) ble søndagsmiddag.
Restene ble lunch mandag og tirsdag

Dagens middag. Litt mye væske,
men du så mørt og godt kyllingkjøtt!

Til og med lille gullet syns det var veldig godt





17 kommentarer:

Lene sa...

Dette ser jo rett og slett genialt ut! Hva slags type er det du har? Så de hadde noen på Jernia.

Lene sa...

Dette ser jo rett og slett genialt ut! Hva slags type er det du har? Så de hadde noen på Jernia.

Helen sa...

Jeg skriver litt om den her:

http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.no/2012/08/genial-lsning-for-travle-foreldre-som.html

Jeg kjøpte bare en billig en for å slippe toll - men er storfornøyd!

Tine sa...

Jeg skjønner at du er forelsket :)

Line sa...

Ååååååå, sånn har jeg såååå lyst på.

Helen sa...

:)

Runa Godø Sæther sa...

Eg er også hekta på crock-pot!!! Legg ut oppskrifter då, det hadde vore heilt genialt!! Eg syns det er så slitsomt å måtte konvertere amerikansk mattradisjon og ingrediensar til norsk kosthold, så eg har vore nokså kjedelig til no. Foreløbig kjører eg berre dei mest alminnelige middagstypane i potta, som lapskaus, fårikål, kotelettmiddag, hjortegryte, risengrynsgraut etc. Men etter kvart har eg lyst til å avansere, og då er det jo genialt å vite om andre i same nerdeklubben ;-)

Helen sa...

Næmen! Er vi flere?? Det var hyggelig! :)

Runa sa...

yes, det er vi :-)
I dag laga eg fårikål i potta mi. I morgon blir det laks.Litt usikker på korleis eg skal tilberede laksen i crock pot, men eg skal leite litt på nettet.Tippar det går an å bruke oppskrifter for ildfast form, trur du ikkje det?

Helen sa...

Fårikål er genial crock pot mat! Fisk har jeg ikke prøvd ennå. Har sett noen oppskrifter der man pakker inn fiskestykker i folie... Men har tenkt å teste en fiskegryte snart.. :)

Anonym sa...

Jeg har vært på utkikk etter en slow cooker en stund, og Morphy Richards fra Amazon virker som et fint alternativ da den ikke koster all verden, og i tillegg har fått gode tilbakemeldinger. Men nårjeg prøver å bestille den på Amazon.co.uk så får jeg bare beskjed om at producktet ikke kan sendes til man adresse i Norge. Hva gjør man da, mon tro? Kanskje poste restante til Sverige kan være et alternativ? Måtte du gjøre noe spesielt for å få tilsendt slow cooker fra Amazon?

Helen sa...

Ånei så dumt! Jeg gjorde ikke noe spesielt, bare bestillte på vanlig måte.. Mulig de har endret dette etter at jeg bestillte? Kanskje du får til å bestille en av de andre? Evt ønske deg en fra Jernia til jul? :)

Trond sa...

Hei igjen, siste "Anonym" her. Nå har jeg fått bekreftet fra Amazon at de ikke sender enkelte produkter, inkl. slow cookers, til Norge. Poste restante til Sverige går heller ikke, i og med at slow cookers gjerne har lokk av glass og Amazon har begrensninger på hvor de sender slike produkter. Det var da som F.

Slow cookers som Jernia selger har jeg sett har fått temmelig dårlige tilbakemeldinger på Amazon. De fleste går på dårlig byggekvalitet og at de holder for høy temperatur. Da blir det ikke slow cooking, det blir over cooking.

Men jeg gir meg ikke så lett! Jeg søker videre etter gode alternativer, så kan jeg alltids melde tilbake her hvis jeg finner noe bra :-)

Helen sa...

Veldig kjedelig altså! Da hadde jeg rett og slett flaks som fikk en tilsendt!?

(Jeg regner med du prøvde via amazon.co.uk og ikke amazon.com? Jeg vet USA er veldig restriktive på hva de sender langt av sted..)

Trond sa...

Hei! Trond her igjen. Jeg fikk kjøpt en slow cooker fra Amazon.co.uk og sendt poste restante til Sverige. Woohoo! Da ble det til og med gratis frakt. Kjekt å vite for de som er på utkikk etter en slow cooker.

Jeg leste et tips om at det kan være lurt å kjøpe en slow cooker med innebygd timer. Man vet aldri hva som skjer mens man er ute og maten putrer i slow cooker. Skulle man komme ut for en ulykke så er det greit å slippe å engste seg for en brent slow cooker i heimen :)

Anonym sa...

I growup with a slow cooker. And was over the moon then I could finely get one here in Norge.
EL-Kjøp.
But I can`t remember ever haven a fish dinner in one.
But just about everything else works even bread making, rice etc.
There make to be turned on befor you leve for work, there safe...

Tudelidu sa...

Hei! Så link til bloggen din på CrockPot norge siden, jeg har også blitt småforelska i min crockpot :-) Har laget en facebookgruppe med oppskrifter og inspirasjon, for det er ikke så mange oppskrifter på norsk rundtomkring. Kanskje du vil bidra? Ligger lenke til bloggen din på siden også jeg :-) Du finner meg under crock-pot oppskrifter - del og bruk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...