29 desember 2011

Sunn drikke i juleuka (og resten av året) :)

Kilde


Man ikke drikke noe som inneholder mye karbohydrater - eller mye kalorier for den del - selv om det er jul.

For det første - jula trenger ikke inneholde mye alkohol, - enten man velger lavkarboalternativer eller ikke. Tenk spesielt gjennom dette når det er barn til stede. Mange barn føler seg utrygge når de voksne drikker alkohol. Men - dette gjelder også de uten barn. Silje skriver et innlegg om jul og alkohol som er verd å lese! Hun skriver også en del tips om hvordan gå ut på byen og ha det gøy uten alkohol. Silje er et forbilde!! Det er så deilig med folk som går mot strømmen - og som gjør det med en så tydelig stemme som Silje. :)

Og bare for å ha sagt det - jeg er selv ikke totalavholds. Jeg kan ta et glass til middag en sjelden gang, men jeg er kresen på hva jeg syns er godt, så det blir bare av og til. Dessuten har jeg i 3 av de 4 siste årene enten vært gravid eller ammende og derfor helt alkoholfri. Men jeg syns ikke alkohol og barn hører sammen uansett, og ser ikke poenget med å drikke seg overstadig full. Men - det viktigste er uansett å ikke gjøre det rundt barna.

Juice eller brus er jo ikke et alternativ for de som spiser lavkarbo - eller for de som passer kaloriene.

Så - jeg vil slå et slag for farris! :)


Null karbohydrater, null kalorier, smaker friskt og godt og kan lett smaktilsettes med feks sitron, lime, frosne bringebær eller frosne jordbær. Kjøp farris i butikken, eller lag selv. Brusmaskiner finnes i utallige former og farger og koster fra noen hundrelapper til over tusenlappen.

Vi har denne som man får tak i her for 482,-  

Har man brusmaskin slipper man å bære tunge flasker med seg hjem, og man slipper å drasse flaskene med seg tilbake til butikken for å pante dem. Hjemmelaget farris lages av vann fra springen og gass fra brusmaskinen. Så enkelt er det.  Kanskje du har fått gavekort til jul og ikke vet hva du vil bruke det på? Da er dette dagens tips. :)

Har du barn som ikke liker farris kan du blande farrisen med feks eplejuice eller hjemmelaget juice av grønnsaker og frukt. (Denne smaker himmelsk sammen med farris). Juice og farris er et godt alternativ i barneselskaper eller for barna på nyttårsaften. Ha oppi sugerør og en paraply i hvert glass og kanksje en appelsinbåt på kanten av glasset så blir det en hit!



PS - syren i farris tærer på tennene så det er lurt å ikke drikke farris hver dag. Så velg vanlig vann til hverdags. MEN - farris er mye sunnere enn brus. Farris har en pH-verdi på 6, mens feks appelsinjuice ligger på 3,8 og Coca Cola ligger på 2,6! (pH-skalaen går fra 1 til 14 der 7 er nøytralt). (Kilde: boken "Sukker, en snikende fare" av Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud)

6 kommentarer:

Roser og Patina sa...

Jeg blir med å slår det slaget for Farris! Det er alltid farris vi kjøper når det skal arrangeres bursdager, selskaper eller bare til kos:) Som du skriver så kan du tilsette forskjellige naturlige smaker, det er jo så godt! Selv om jeg liker den godt naturell også:) Jeg er "avholds" fra alkehol, har vært det i mange år:) Jeg synes ikke noe om å bli ruset og så synes jeg ikke det smaker godt heller. Jeg har ingen religiøse grunner for det, det er bare jeg som hverken liker smak eller å bli ruset:) Samboeren min har samme oppfatning så det går veldig greit:) Synes det er rart at mange mennesker reagerer nesten med sinne når noen velger å leve uten alkehol. Ønsker deg et godt nytt år! Klem Ellen.

Helen sa...

Ja hva ER der der for noe.. Skjønner ikke hvorfor folk blir irriterte når man sier man ikke drikker alkohol - eller spiser karbohydrater... nesten samme reaksjon på de to.. ;) Jeg vurderer å bli helt avholds igjen (var det tidligere). Det er noe med det å få barn som gjør at man endrer synet på ting. :)

Ida sa...

Fine tips!

Jeg er selv veldig takknemlig for at jeg har vokst opp med foreldre som ikke drakk alkohol sammen med oss barna (selv om jeg lurte fælt hva det røde i bunnen av de fine glassen jeg av og til fant på morgenkvisten var ;-)).

Jeg holder meg stort sett unna alkohol nå (er forsiktig med å putte gift i en allerede syk kropp), men en sjelden gang er det godt med en slurk vin til maten. Ellers drikker jeg vann!

Helen sa...

Jeg er også takknemlig for det! Min mor er avholds og min far tok en øl med kamerater, men aldri hjemme.

Synsegulla sa...

Jeg er så enig. Det er kjempelurt med farris. Jeg liker det ikke selv, men mannen min er glad i det så vi har det alltid i hus. Det skal jeg prøve å lure i ungene. De to minste sloss jo om tranflaska, så jeg ser ikke bort fra at annen sunn mat og drikke går ned. Det gjelder å presentere det på rett måte tror jeg ;)

Silje Silje sa...

Takk for link! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...