25 mars 2013

Påskekake - lavkarbo



Deilig nøttebunn med solgul krem. Det er påske det! Suksessterte er enkel å lage på lavkarbo-vis. Du kan også lage den melkefri om du ønsker det. GOD PÅSKE!


Lavkarbo Suksessterte:


Bunn:

  • 250 g nøtter kjørt i blender (feks en blanding av mandler og hasselnøtter)
  • 5 eggehviter
  • 2 ss sukrin (jeg foretrekker å bytte ut 1 ss m xylitol)
  • Et lite klyp salt

Visp eggehviter og søtning lett sammen (trenger ikke stivpiske). Bland i nøttemassen. Ha i form og stek nederst i ovnen på 180 grader i 15 min.


Gul krem:

  • 5 eggeplommer
  • 1 dl kremfløte eller kokoskrem (det tykke som ligger på toppen når du åpner en boks m kokosmelk)
  • 1 ss sukrin (jeg foretrekker å bytte ut 0,5 ss m xylitol)
  • 3 dråper stevia vanilje
  • 75 g smør uten salt eller ghee (melkefritt smør) - (noe av det kan byttes ut med kokosolje, men det gjør kremen litt mer rennende). 
  • 1 ts vaniljepulver

Ha eggeplummer og kremfløte / kokoskrem i en liten kjele og varm opp mens du stadig rører (NB: skal ikke koke!). Rør hele tiden til det er en tykk røre. La røren avkjøles et par minutter før du har oppi smør, søtning og vaniljepulver. Rør til smøret har smeltet og alt er godt blandet.

Når bunnen og kremen er helt kalde, ha kremen på kaka. Kaken kan godt spises umiddelmbart, men blir enda bedre etter en dag i kjøleskapet!

Energiinnhold:
5% Karbohydrater
10% Protein
85% Fett

8 kommentarer:

Veronica sa...

Nam! Ser kjempegod ut! Har du prøvd med kokosmelk? Hvordan smaker det i forhold til fløte? Tåler ikke melkeprodukter og soyafløte er vanskelig å få tak i her jeg bor.

Roser og Patina sa...

Denne lagte jeg tidligere i uken:-)

Helen sa...

Jeg har bare laget denne med kokosmelk. Smaker kjemøegodt!! :)

Lene sa...

Nam. Elsker sukessterte. Har egentlig ikke tenkt til å spise kake på en stund nå, men vi får se hvor lenge jeg klarer å motstå fristelsen :)

lovelyliller.com sa...

ja takk! kan spise BARE kremen jeg, så god :D

Une sa...

Åh, fins det noe bedre?! #tennene løper i vann#

Helen sa...

:)

Tine sa...

http://tinesundal.blogspot.no/2013/03/deilig-lavkarbo-paskekake.html
Tusen takk for fin oppskrift, og riktig god påske!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...