08 juli 2011

Lavkarbo lapper


Dette er kjempegode lapper, luftige og saftige. De er lavkarbo, glutenfrie og sukkerfrie. Du kan også gjøre dem melkefrie ved å bytte ut smør og fløte med kokosolje og kokosmelk.


Du trenger:
  • 4 mellomstore egg
  • 4 ss kremfløte eller kokosmelk
  • 4 ss smeltet meierismør eller kokosolje
  • 50 gram kokosmel (bruker du små egg, bruk litt mindre kokosmel)
  • en klype salt
  • 0,5 ts bakepulver
  • 2 ts sukrin
Visp eggene og bland inn smør / kokosoljen. Bland inn resten av ingrediensene. Stek dem i mye smør/kokosolje. Røra blir tykk så du må klappe dem ned til ønsket tykkelse når du har dem i stekepanna. Stek gjerne en test-lapp før du steker flere. :)

Server feks med sukkerfritt syltetøy, eller ferske / tinte bær. En dæsj pisket kokoskrem / kremfløte smaker også godt til!

Ca 1,2 g karbohydrater per lapp.



Inspirasjonen til oppskriften fant jeg her.

9 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

oj disse så skummelt god ut. veldig kjipt at jeg ikke kan spise egg. *sikkle på lappene til* ønsker deg en kjempefin fredag :*

Helene sa...

Mmm...satt og hadde lyst på bananpannekaker tidligere, men kanskje jeg må lage disse i stedetfor? Hvis jeg kommer meg opp av sofaen vel å merke... ;)

Helen sa...

Bananpannekaker er også veldig godt! :)

Anonym sa...

Hei :-)

Disse måtte jeg bare prøve men dessverre ble de ingen hitt her hjemme hos oss. Prøvde varianten med kokosolje...Det ble myyye kokossmak, litt for mye for våre ganer. Skal prøve igjen meg melkefritt "smør" og et mildere kokos mel en det jeg brukte denne gangen, kanskje det går bedre da :-)

Er blitt en skikkelig fan av bloggen din må innom minst en gang til dagen for å se om det er kommet noe nytt :-)

Helen sa...

De smaker litt annerledes ja. Jeg liker dem veldig godt - min mann likr dem derimot ikke (han liker ikke kokos-smak noe særlig). Et alternativ er bananpannekaker. De er glutenfrie og melkefrie, men ikke spesielt lavkarbo. Så kommer ann på hva du er ute etter. :) Bananpannekakene er min sønns favoritt.

Link:
http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2011/03/bananpannekaker.html

Mie sa...

Hei! Lurer på dette kokosmelet. Ser jeg kan bestille det på Iherb, men kan jeg ta kokos kjøpt i pose fra Rema og kjøre det gjennom kaffekvernen med samme resultat?

Helen sa...

Det vet jeg faktisk ikke.. Vet ikke om det vil ha samme bakeegenskapene da.. Men si gjerne i fra hvis du prøver! Men hvis du vil kjøpe - og det haster - har de aller fleste helsekostbutikker (hvis ikke alle..) kokosmel. :)

Lise sa...

Jeg prøvde disse i går, og testet ut kokosvarianten. De ble nydelige! :) Kokos er godt. Takk for oppskrift.

Eldeen sa...

Prøvde disse lappene i kveld, og de var kjempegode. Jeg hadde ovnsbakt leverpostei på mine, og det var supergodt. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...