26 august 2011

Knekkebrød på 2 minutter!



Dette er et genialt knekkebrød som bare tar et par minutter å lage! For det hender jo at man har lyst på brød, men brødboksen er tom og knekkebrødene er spist opp - OG man har dårlig tid. Smaken minner veldig om Sofies lavkarbobriks, og det passer jo fint siden det er en av favorittene mine :)

Du trenger:
  • 80 gram frø / kjerner (feks sesamfrø, linfrø og solsikkekjerner)
  • 1 egg
  • et lite klyp salt
  • krydder/friske urter (jeg brukte frisk basilikum) - kan utelates

Man kan gjerne også bruke supermat (feks hampfrø eller chiafrø) om man ønsker det.

Bland, og smør ut over en stor middagstallerken. Stek på full guffe i mikrobølgeovnen i 2 minutter. Ta brødet av tallerekenen og skjær i 4 med feks pizzakutter. 


For meg er 2 skiver passelig til et måltid, så jeg legger resten i plastpose i kjøleskapet, så har jeg brød til neste dag også.

Inspirasjonen til oppskriften kom i fra Matbloggen. Hun har testet om man kan bruke brødrister til å få knekkebrødene sprø etter at de kommer ut av microen - og det kan man. :) Det er jo også en grei måte å friske opp knekkebrødene på neste dag om man har rester. Og -  har du micro på jobb kan du til og med ta med et egg og en boks med frøblanding og "bake" brød der. :)


Næringsinnhold (vil variere litt etter hva man på hva man har i):
  • Per skive / knekkebrød: 1,1 gram karbohydrater
  • 4 % karbohydrater, 19 % proteiner, 77 % fett
Smaker kjempegodt med feks skinke og geitost! Velbekomme!


14 kommentarer:

TKG sa...

Jøss, så smart ! :)

Spiseskje - Glutenfri livsstil sa...

Jeg skulle akkurat til å si det samme. Så utrolig greit og lettvint!

lovelyliller.com sa...

Kjempelurt og lettvint :D

Henriette sa...

Hej
Tak for din hilsen
Jg skal helt sikkert til at kigge på mine nordiske søstres fine blogs - tak fordi du linker til mig :)

kristine sa...

Smart, raskt og lettvindt!
Men så er jeg litt skeptisk til bruk av mikrobølgeovn da, vi vet jo ikke helt sikkert hva all strålingen og gjør med næringsinnholdet i maten, men jeg kan jo ikke si at jeg ikke bruker mikroen selv innimellom heller :p

LilleMy sa...

Så smart! Liker raske og enkle løsninger :)

Helen sa...

Kristine - ja jeg er helt enig. Men i et nødtilfelle bruker jeg gjerne microen - men prøver å unngå den til daglig. :)

Anette sa...

Dette var jo helt genialt, tusen takk for tipset :) Klem fra Anette & lowcarbloving

Anonym sa...

Jøss, det var kjapt. Kanskje jeg kan ta det i stekepannen siden jeg er av typen antimikro. Tar jo i så fall ikke lange tida å teste det! ;-)

Helen sa...

God ide å prøve det! Gi meg gjerne et vink hvordan det gikk!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Har du prøvd å droppe egget i denne,og ha i fiberhusk som "lim" ?
Litt lei eggesmak på brødet,så bare lurte....jeg har nemlig fiberhusk i knekkebrødene jeg lager i ovnen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...