16 desember 2011

Hjemmelaget marsipan - sukkerfri


Marsipan er jo et must i jula. Og lavkarbo eller sukkerfri kost er ingen hindring! 

Man kan velge selv om man vil bruke mandler man maler i mandelkvern eller om man bruker mandelmel. Forskjellen er at marsipan med mandelmel inneholder mer fiber og mindre fett. Smaken syns jeg er nokså lik egentlig. Jeg oppgir eggehvite i gram da jeg brukte et gigantegg! :) Men bruk oppskriften uansett som et utgangspunkt så lager du noe du synes smaker godt! :)

PS: Maler du mandler selv du ikke skålde dem først. Det er en smakssak om man vil ha med skall eller ikke. Men bruker du skåldede mandler bør du vente til neste dag med å male dem så de får tørket godt! (Slik skålder du mandler). :)


Til ca 22 marsipankuler trenger du:
Bland mandelmel i eggehviten. Hold gjerne litt igjen så du kan justere konsistensen underveis. Bland så inn søtning - smak til du er fornøyd. Dette er nok litt lite søtning om du ikke skal rulle kulene i sjokolade feks.

Inspirasjonen til oppskriften fikk jeg her.




Har du barn er det en veldig koselig førjulsaktivitet å la dem være med å trille kuler eller lage figurer. Her er noen ideer:

Ok, kanskje litt for avansert. Men så fin da! Flere marsipanbabyer her

Disse er nok mer overkommelige. Flere i samme gate finner du her.

Engler, funnet her

Juleevangeliet - i marsipan. Kilde




9 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

hærlig marsipan inspirasjon :D

Jane sa...

Hej Helen
Tak for den fine inspiration. Jeg lavede marcipan på samme måde sidste år og synes ikke det hang så godt sammen. Jeg ser nu, at det må være fordi jeg ikke brugte æggehvide! Tak for tippet!

Hej fra Jane

Cecilie Lykke sa...

Nam! :-)

Helen sa...

:)

emblas-kanel sa...

For en flott blogg du har, og så mye inspirasjon. Jeg bruker også lavkarbo, supermat, råfood så jeg finner mye her. Denne marsipanen skal jeg prøve å lage, selv om det nok ikke blir like kreative utforminger som bildene du viste. Men marsipanstenger smaker også godt. :-)

Annie sa...

Oi, tror jeg må prøve de og jeg!!:-) mye man skal rekke før jul. Ps. Misunner de fine fotografiene dine, har du noen tips?

Toralvur a Steig sa...

Fine babier....men de er ikke laget av marsipan: http://www3.telus.net/camilleallen/camilleallen/index.htm
:-D

Helen sa...

Hei Toralvur!

Bare juks og bedrag med andre ord! :) Marsipan er jo litt kornete så vanskelig å få til så fine detaljer.. so it makes sence...! ;)

God jul, og hils kona! :)

Helen sa...

Annie - takk for kompliment ang bildene mine! (Og jeg som tenkte at jeg burde ta meg et mat-fotograferings kurs en gang.. hehe). Eneste tipset jeg har er å ha et godt kamera (vi har et Canon speilrefleks) - og å ha så godt lys som mulig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...