17 desember 2011

Marsipankjeks


Marsipankjeks er en av mine favoritter. Det ligner jo på kransekakestenger, men har en litt annen smak alikevel. 

Man gjør som følger: 
  • Lag en porsjon marsipan (oppskrift finner du her). Ha i litt ekstra søtning, med mindre du feks dypper halve kjeksen i mørk sjokolade (det er veldig godt), da er de nemlig søte nok. Men det er jo smak og behag hvor søtt man liker det.
  • Trill kuler og trykk dem flatere med hånda eller bruk en gaffel. Eller rull en pølse og skjær opp i passende tykkelse for kjeks. Legg på stekeplate med bakepapir.
  • Stek på 160 grader i 10-15 min. Jeg liker dem litt seige, så jeg steker dem litt kort, mens andre vil ha dem litt brunere.
  • Frys dem gjerne og ta dem opp rett før servering. De tiner på få minutter!

Ellers så håper jeg du får litt ro og avslapping nå, ikke bare stress og kav! Jeg leste noe som var skrevet på facebook nylig: "Ingen vits i å rydde i skuffer og skap så nærme jul - det er jo ikke inni dem vi skal feire julen!" ;) 

Mitt råd er: Utsett den supergrundige nedvasken av huset til våren og ta en vårrengjøring da i stedet! :) 




4 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

småkaker med gaffeltrykk minner meg om barnehagen og mine favorittkaker :D

Helen sa...

Ja noen lager sandkaker sånn. :) Men jeg har aldri likt sandkaker så godt i grunnen.. :)

Jane sa...

Endnu en dejlig opskrift. Jeg må i gang med bagningen :-)

Helen sa...

Takk Jane! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...