26 april 2011

Sjokolade-chia-pudding med kokoskrem


Jeg har lenge hatt lyst til å prøve ut chiafrø! De er proppfulle av kalsium og omega fettsyrer. Faktisk inneholder de mer kalsium enn melk, og mer omega 3 enn laks! I tillegg inneholder de mer fiber, protein og kalsium enn linfrø!


Chiafrø var gjerne den eneste maten Aztekerne i Sør-amerika tok med seg når de skulle ut på marsj eller ut i krig. Det er ikke så rart - de gir deg energi og gjør deg mer utholdende. De ble også brukt som betalingsmiddel, pga at de var så verdifulle!

Chiafrø gir deg også en langsom blodsukkerstigning og inneholder langkjedede triglyserider som bidrar til å senke kolesterolet. I tillegg er chiafrø et fullverdig protein som inneholder alle de essensielle aminosyrene.

De kan brukes til baking, i smoothies mm. Men - det jeg hadde mest lyst til å teste først var å lage dessertpudding!


Oppskrift på sjokoladechiapudding med kokoskrem:
til 1 porsjon
Bland sammen. Smak til med søting til du er fornøyd og la stå i 30 min så det får tykne (chia frø kan absorbere opp til 12 ganger sin egen vekt i vann!). Koking ikke nødvendig. Du kan også blande kvelden før og la stå i kjøleskapet til neste dag. :)

Kokoskrem:
  • 3 ss kokoskrem (det tykke i bunnen eller på toppen i en boks med kokosmelk)
  • litt søtning (jeg brukte 1 dråpe vanlije stevia), smak til
  • (litt fiberhusk om nødvendig)
I den boksen med kokosmelk jeg hadde kjøpt var kremen ikke spesielt tykk. Så jeg blandet inn 1 ts fiberhusk, lot det stå i 5-10 min og så vispet den sammen m søtning. Men er kremen tykk nok som den er trenger du ikke fiberhusk!

Det blir ikke siste gang jeg lager pudding av chiafrø - for å si det sånn.....!! :D

Ønsker du å bestille noen av ingrediensene til en billig penge kan jeg anbefale iherb.com! Bruker du kodem BIX900 første gang du bestiller får du 5 dollar i rabatt! Porto koster bare rett i overkant av kr 20,- ! (når du holder deg under 1,3 kg)


8 kommentarer:

Veronica sa...

Mm, så godt ut. Tror jeg må bestillte chia frø neste gang.

lovelyliller.com sa...

nam det så godt ut. har en boks chia stående jeg ikke har brukt

Løvinnen sa...

Åh, nam nam! Bokmerkes=)

Nicole sa...

Hvordan synes du kokoskremen ble? Jeg er egentlig veldig glad i kokossmak, og skulle prøve meg på "kokosyoghurt" laget av den tykke kokosmassen i kokosmelk pluss søtning. Synes ikke det smakte noe godt, bare altfor mye kokos...

Helen sa...

Jeg elsker kokoskrem!! Men må spise det sammen m noe. Smakte veldig godt på chiapuddingen, og smaker feks godt på jordbær! Bare kokoskrem blir derimot litt mye :) Samme med kremfløte (som jeg ikke spiser så mye av lenger) - smaker heller ikke så godt alene :)

Une sa...

Ser veldig godt ut! Jeg har også chiafrø i skuffen, men har ikke fått brukt dem ennå. Så kanskje det er tid for pudding ;-)

Sissel Olin sa...

Ser kjempe godt ut:-)

Ida sa...

Nam :-) Elsker chiapudding!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...