18 mars 2011

Hjemmelaget majones

Hjemmelaget majones!
 (Beklager bildekvaliteten, hadde bare mobilen tilgjengelig.).
Jeg har laget min egen majones en stund - inspirert av "Kjernesunn Familie, sånn gjør du det". Jeg bruker det mest i steden for smør på brød eller knekkebrød, men bruker det også i salater. Hjemmelaget majones smaker utrolig godt! Og er MYE sunnere enn det jeg smurte på brødskivene før...(Men foretrekker du smør på brødeskiva - spis heller meierismør enn margarin! Les feks her hvorfor)

Jeg pleide å bare spise Soft lett plantemargarin - ene og alene pga det lave kaloriinnholdet. Men hva ER de har puttet i det smøret?? (Les gjerne innlegget min om Den hemmelige kokken - en bok som bla. tar opp hva de putter i matvarerene i steden for det de tar ut for å få ned kaloriinnholdet, veldig interessant!)


Det er definitivt sunnere med hjemmelaget majones! Extra virgin olivenolje er en veldig sunn fettkilde som inneholder E-vitamin - for ikke så snakke om den gode smaken den gir majonesen! Eggeplommen inneholder vitamin A, D, E, B1, B2, B12, kalsium og jern med mer. Mye bedre enn å spise mettet fett og E-stoffer i lettmargarin! Og - det tar bare 5 minutter å lage en porsjon majones.. :)

Sånn lager jeg majones:
  • 1 eggeplomme
  • ca 1 ts sitronjuice (jeg skviser oppi juicen fra 1 skive sitron)
  • 1 ss vann
  • 0,5 ts sennep (kan utelates)
  • 1 dl olje (min favoritt er extra virgin olivenolje)
  • salt  (smak til)
Visp sammen eggeplomme, sitron, vann og sennep. Visp så inn oljen (hell oppi oljen i en tynn stråle mens du visper kontinuerlig). Smak til med salt til slutt!

Skulle majonesen skille seg (kan skje om man har oppi for mye olje på en gang), fortvil ikke! Begynn på en ny porsjon, og visp inn den "ødelagde" majonesen til slutt (hell den oppi i en tynn stråle) - og du har dobbel porsjon. :)

Ha oppi en tett boks og oppbevar i kjøleskapet. Holder seg i kjøleskapet i 1-2 uker. 

Spiser du majones? Hva bruker du majones til?

Fant denne en stund etter at jeg hadde lagt ut denne oppskriften. Men denne metoden skiller majonesen seg aldri - og man sparer mye tid! Doble gjerne oppskriften over for å gjøre det på denne måten:

12 kommentarer:

Fragola sa...

Ang. margarinproduksjon: Denne oversikten er fin http://matutenmelkglutenogsukker.blogspot.com/2011/02/margarin.html har lånt den fra ett eller annet sted.
Hos oss går det greit å bruke meierismør. Margarin bruker vi sjelden.

Fragola sa...

Og denne artikkelen som jeg har klippet ut og limt inn hos meg om palmeolje: http://matutenmelkglutenogsukker.blogspot.com/2011/02/om-palmeolje-en-skikkelig-skurk-for.html

Og palmeolje finnes i myyyye!

Fragola sa...

Jeg bruker majones til egg, røkt makrell, reker ++++ :-)

Helen sa...

Ja majones og egg er godt!! Nam :) Takk for linkene!

:) sa...

Majones ja, det må jeg definivt begynne å lage selv! Takk for oppskrift, og for tips på slutten der ;-) Kjenner jeg meg rett blir det mislykka på første forsøk, ja!

Helen sa...

:)

Christine sa...

Takk for koselig kommentar. Gode oppskrifter du har!!Jeg prøvde meg på den majonesoppskriften jeg også for en uke siden. Ble så glad da jeg fant oppskrift i kjerne sunn familie for mannen min er så glad i majones. Det ble bare suppe :-(

Helen sa...

Skilte den seg tro? Da blir den veldig rennende.. Da kan du prøve tipet over! :)

Sara sa...

Denne oppskrifta skal eg prøve!

Svetlana sa...

Hei og takk for oppskriften! Jeg laget majones for noen dager siden, og kommer aldri til å kjøpe majones igjen. Den var bare såååå god! Jeg justerte litt på sitron- og sennepmengden og hadde i 1 ts hvitvinseddik istedenfor vann. :)

Camilla sa...

Argh, jeg har forsøkt flere majonesoppskrifter, men synes aldri det blir noe særlig bra! Forsøkte med rapsolje noe som ga majonesen en litt snodig ettersmak. Hadde lest at rapsolje skulle være så nøytral i smaken. I kveld forsøkte jeg m din oppskrift og olivenolje, men majonesen ble skikkelig bitter og nesten ikke til å spise... Hva er det jeg gjør galt? Hvilken olivenolje bruker du? Bør jeg prøve et annet merke? Blir takknemlig for tips! Synes alltid hjemmelaget majo er så godt når jeg får det ute på restaurant eller hos andre...

Helen sa...

Kan oljen ha blitt harsk? Jeg synes nemlig ikke olivenolje smaker bittert... (Jeg bruker kaldpresset). Har sett at noen bruker kokosolje også - den uten smak er helt nøytral i smaken..

http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas-Organic-Coconut-Oil-Expeller-Pressed-16-oz-454-g/2506?at=0/bix900

Smelt den forsiktig i micro / kjele til den er flytende før du bruker den i majonesen. :)

Lykke til!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...