09 desember 2011

Vitaminer og mineraler

Kilde
Får du i deg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler? Jeg har innimellom sjekket hvordan jeg ligger ann ved å legge inn dagens kosthold på diett.no. Da får jeg opp hvor mye jeg har fått i meg den dagen, og de fleste dager ligger jeg godt ann (og det til og med uten å spise noe særlig frukt). :) Grønnsaker, nøtter, frø og kjerner, fisk, egg og kjøtt inneholder det meste man trenger.

Det jeg tar av tilskudd nå er D-vitaminer (jeg bruker disse). Det er spesielt viktig å få i seg ekstra D-vitaminer på vinteren når vi ikke får noe sol på kroppen. Dr Andreas Eenfeldt anbefaler 2000-4000 enheter daglig i vinterhalvåret. (Dråpene jeg tar inneholder 4000 enheter per dråpe).

Er du interessert i informasjon om D-vitamin er denne videoen bra! (PS - videoen er lang men veldig informativ!) Visste du for eksempel at D-vitamin øker kroppens følsomhet for insulin og dermed kan redusere risikoen for diabetes?

Jeg var usikker på om
det var lov å bestille disse
fra utlandet. Men de kom greit
frem i posten.
OPPDATERING: Dråpene over er for tiden utsolgt, men disse er like bra: D-vitamin (dråper)

Jeg tar også tran. (Tar ikke omega 3 kapsler lenger pga dette). Jeg spiser mye makrell og laks, så mulig tran er overflødig?  I tillegg spiser jeg noe hvetegress og alger (Kamut hvetegress, Spirulina og Chlorella)

Fitnessbloggen har en flott oversikt over kroppens behov for ulike vitaminer og mineraler. Den finner du her.
.
Tar du kosttilskudd?


7 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

har akkurat begynt å ta kalsium og magnesium. :) får D fra tran

gladerebarn sa...

Ja. Jeg tar litt av hvert. Og ble anbefalt diverse i forbindelse med graviditet og amming av ernæringsterapeut. Har aldri hatt et bedre svangerskap. Og baby-blues etter fødsel var som blåst bort (det var ikke slik de to forrige gangene). Jeg var i utgangspunkt skeptisk, så haha :-). Jeg passer på at barna får tran, 20-25 mcg d-vitamin totalt og multivitamin. Det er jo spesielt viktig for hjernen med tran, og uten melk trenger man jod og b-2 fra en multivitaminpille. Jeg tar selv ca 50 mcg d-vit, men kunne nok økt siden jeg ammer. Jeg liker generelt å ligge litt midt imellom de forskjellige anbefalingene :-). Og så varierer jeg på tranmerkene. Siden jeg ikke er helt overbevist på kvaliteten rundt om kring. Nordic Naturals skal være veldig bra!

gladerebarn sa...

Hehe. Glemte i min iver å nevne at barna også får kalsium/magnesium uten melk da...

Helen sa...

Ja jeg også må ha gjort noe riktig nå siste gang jeg var gravid - energien var helt tilbake på plass 2 timer (!) etter fødselen. Spratt opp av senga og lurte på på om jeg kunne få reise hjem.. hehe. (De syns ikke det var en god ide, så ble der i 1,5 dag) :) Nå skal det sies at jeg hadde en kjapp og grei fødsel. Men det hadde jeg forrige gang også, men da følte jeg meg som et slips i 3 mnd etterpå...

Riktige næringstoffer for kroppen er så viktig altså. Helst fra mat, og litt utenom av det en trenger ekstra. :)

Anonym sa...

Du har vært heldig dersom du fikk denne igjennom tollen. Max grensen er 400 IU for d-vitamin. Bestillte enlignende dose som deg for en tid tilbake og den ble stoppet. Helt latterlig hvor lave doser av D-vitamin som er anbeflt og lovlig i Norge.

Helen sa...

Ja da hadde jeg flaks!

Hege sa...

Jeg bruker en god del kosttilskudd, blant annet vitamin D :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...