11 desember 2011

Hasselnøttroser




Nå er det snart jul dere! Jeg kom litt sent i gang med julebaksten, men nå er jeg i gang! Prøvde meg først på lavkarbo strull, men de ble ikke vellykket... Men disse derimot..! :)

Jeg laget først èn omgang hasselnøttroser, men var ikke helt fornøyd. Neste forsøk ble jeg derimot veldig fornøyd med! De er søte, men ikke alt for søte, og har ingen ettersmak av sukrin. Testpanelet besto av mann og sønn (på snart 3 år), og der var det tommel opp! Så da er neste skritt å dele oppskriften med dere. :)


Til 12 kjeks trenger du:
  • 110 gram malte hasselnøtter* + 12 hele nøtter til pynt
  • 1 eggehvite
  • 20 g sukrin* (eller annen søtning)
  • 10 g palmesukker* (eller annen søtning)
  • 0,25 ts kanel* (kan utelates)
  • 25 g meierismør / ghee (bruker du ghee eller smør uten salt ha i et lite klyp salt)
(*klikk på linkene for å se hvor jeg kjøper produktene)

Mal nøttene i maldelkvern. (Du kan bruke blender, men anbefaler mandelkvern om du har det, da blir de mye bedre). Pisk eggehviten og ha i litt og litt sukrin. Bland palmesukker og kanel og ha litt og litt av det i mens mikseren går. Vend inn nøttemassen, og bland så inn det smeltede smøret til slutt. (Det er godt mulig man kan bruke kokosolje i stedet, men det har jeg ikke testet ut ennå).

Bruk en teskje og form kuler i håndflaten. Trykk dem forsiktig ned på en stekeplate med bakepapir og ha en hasselnøtt på hver. Stek på 160 grader i ca 15 min (følg med). Legg dem over på rist til avkjøling.


1,5 gram karbohydrater per kjeks. (0,7 gram per kjeks om du ikke bruker pamlesukker)

Da de er sprø utenpå og myke inni vil jeg anbefale å fryse dem ned og ta dem opp rett før servering. De tiner fort. :)


Eggehviten blir litt brun på fargen av kanel og palmesukker



Inspirasjon til oppskriften fant jeg her.



3 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

Fine de ble. Sikker kjempegode :D

Sukkerspinnengelen sa...

Smart at de kan fryses. Jeg lurer på om jeg skal skeie ut og lage noe kakeaktig til jul i år. Foreløpig har jeg bestilt et par kransekaker. De er med sukker men glutenfrie. Mest for gjester.

Helen sa...

Ja fint å ha noe til gjester, men disse er også fine å spise selv.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...