26 oktober 2011

Meieriprodukter i media

Kilde

Samtidig med at butikker går tomme for meierismør har produsenter av melkeprodukter fått smekk på fingeren for villedende markedsføring.

Dette er det ikke lenger lov å skrive:
  • "Meieriprodukter (melk og ost) fremmer barns tannhelse".
  • "Dette produktet bidrar til å dempe angstsymptomer hos moderat stressfølsomme voksne takket være sitt innhold av melkepeptid og magnesium".
  • "Tre porsjoner meieriprodukter hver dag kan som en del av et allsidig kosthold bidra til å fremme en sunn kroppsvekt hos barn og ungdommer". (kilde)

Disse påstandene regnes derimot som beviste påstander og er derfor lov å bruke:
  • "Tyggegummi tilsatt 100% av søtstoffet xylitol har vist å redusere plakk på tenner. Høyt innhold/nivå av plakk på tenner er en risikofaktor for utvikling av karies hos barn" 
  • "Protein er nødvendig for at barns bein skal vokse og utvikles normalt"
  • "Kalsium og vitamin D er nødvendig for at barns bein skal vokse og utvikles normalt".
  • "Jern bidrar til en normal kognitiv utvikling hos barn"  (kilde)

5 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

jeg sier bare: tenk sjæl! reklame er reklame :)

Une sa...

Interessant lesning. Etter to dager med foredrag om raw food og supermat føler jeg meg om mulig enda tryggere på at melk ikke er så sunt for oss tobeinte :-)

Helen sa...

Da gleder meg meg til innlegg om foredragene! :)

levtil100.no sa...

Flott. Jeg leste i VG i dag at Tine kutter ned med 130 årsverk, så flere og flere kutter ut melkeproduktene...

Tine sa...

Flott! Kanskje "monopolet" Tine har på leveranser av kalk til beinoppbyggingen til oss mennesker, holder på å smuldre opp?
Melken har ingen fast plass i vårt kjøleskap lenger :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...