26 mars 2011

Egg - en næringsbombe!


Her i huset spiser vi mye egg. En gjennomsnittlig nordmann spiser 1/2 egg per dag - vi ligger nok over det!

Dagens lunch var 3 stekte egg (er tom for kokosolje så stekte dem i olivenolje på svak varme). I tillegg hadde jeg en enkel salat av agurk og paprika og hadde en liten neve mandler ved siden av. Man blir utrolig god og mett av egg! Jeg var ikke sulten igjen før mange timer senere.

Prior.no om egg:

Egg gir oss en lang rekke næringsstoffer; ja, de aller fleste stoffene menneskekroppen behøver er til stede i egget!

Protein
Proteinet i egg er av svært god kvalitet. Aminosyre sammensetningen i eggprotein er svært lik proteinet i menneskekroppen, og vi sier derfor at det har høy "biologisk verdi".

Fett
Fettet i egg er samlet i eggeplommen. 30 % av plommens vekt er fett, og dette fettet har evnen til å binde annet fett. Denne egenskapen som emulgeringsmiddel utnytter vi når vi lager majones. (Min majonesoppskrift finner du her)

Karbohydrat
Det finnes nesten ikke karbohydrat i egg.

EGG-vitaminer: 
A, B, D, E og K-vitamin. Av B- vitaminer finnes det hele 8 forskjellige og alle er til stede i egget. Vitamin B finnes som riboflavin, niacin (kun i hviten) og tiamin (kun i plommen). Vitamin A og D finner vi i relativt store mengder i plommen. Karoten, fargestoffet som også er i gulrøtter og som omdannes til A-vitamin i kroppen, gir plommen den gule fargen. D- vitamin er ekstra vanskelig å få fra kostholdet ellers, så eggets bidrag teller ekstra her! Ikke rart at egget blir kalt "Naturens egen vitaminpille"! Men NB: Må ikke svelges hele!

EGG-mineraler og sporstoffer:
Jern, kalsium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, sink og selen. Jern teller litt ekstra i egg, fordi kvinner lett får for lite jern fra det øvrige kostholdet.

EGG-proteinet - verdens beste for kroppen!
Proteinene i matvarer har svært forskjellig verdi for kroppen, eggets er den beste. Eggets samlede protein likner mest på kroppens eget protein. Derfor sier vi at egget har den beste proteinkvalitet for menneskekroppen.

Egg har mye umettede fettsyrer
Liksom kylling og kalkun har også egg en høy andel umettede fettsyrer; og er dermed sunnere, for eksempel hardkokt som pålegg, enn for eksempel hvitost eller spekepølse. Egget gir også færre  kalorier.


Så hva med kolesterolet? 

Jeg vokste opp med at man kunne spise maks et egg om dagen pga kolesterolet. Men studier viser at kolesterolet i egg har liten virkning på kolesterolet i kroppen (et søk på google finner mange artikler om det). Så ingen grunn til å ikke spise egg pga det med andre ord!

Noen tips:
  • Putt et egg i smoothien, så økes proteininholdet (jeg gjør ofte det - jeg syns ikke proteinpulver gir noen god smak i smoothies)
  • Kok egg på bål i påsken! 
  • Ha med et egg eller to som mellommåtid. Det både smaker godt og gjør magen god og mett fram til middag. 
  • Lurer du på om egget i kjøleskapet er kokt eller ikke? Snurr det på kjøkkenbenken; snurrer det fort er det kokt, snurrer det sakte er det ikke kokt. :)

9 kommentarer:

frk. Kraft sa...

Jeg må visst spise litt mer egg. Jeg har også levd litt i frykt for det råskumle kolesterolet som kommer og tar meg hvis jeg så mye som PRØVER å spise mer enn 1-2 egg på en dag. Veldig godt å høre at jeg kan slappe litt av der. ;)

Fragola sa...

Egg er en vitaminbombe.
Jeg har en kjempefin kokebok som heter:"Eggkokebok". Det står der at det eneste vitaminet egg ikke inneholder er vitamin C. Så man kan nesten overleve på egg og gjøksyre ;-)
Og det står mange steder at kolesterolet i egget er med på å senke det dårlige kolesterolet i kroppen.

Tine sa...

Heldigvis er det fler med oss som skjønner at høyt kolesterol ikke er det farligste i verden. Her er litt god informasjon jeg har klippet inn på bloggen min: http://tinesundal.blogspot.com/2011/03/hyt-kolesterol-er-ikke-farlig.html
Men, å sluke rått alt Prior sier om fordelene ved å spise egg, er vel litt bukken og havresekken, de lever jo godt på at vi spiser egg. En annen liten tankevekker: Egg har høy Ph, mellom 19-23 så hvis du vil ha en god syre/base ballanse i kroppen bør du ikke "ta av" med eggspising. Hvis du er interessert les pH Mirakelet av Robert O. Young eller ta en titt på: http://tinesundal.blogspot.com/2008/09/for-mye-syre.html

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Gode poeng dere har! Det viktigste er å spise variert tror jeg. Så får man i seg ulike næringstoffer og ikke for lite eller for mye av dette og hint..

Og det med PH-verdi er interessant! Men jeg tenker at det samme gjelder der - så lenge man spiser mat med både høy og lav PH holder man en god balanse. Men definitivt noe jeg vil se nærmere på! (Man spiser vel ofte for mye mat med lav PH er det ikke så? Så kanskje egg kan være med å balansere det litt...?) :) Men som sagt - det med PH verdi i mat er noe jeg har satt meg lite inn i, så det gleder jeg meg til å lære mer om!

Veronica sa...

Vi eter hauger av egg. Synd det ikke er noen økologiske produsenter rundt her (som jeg vet om!), men det går i Ica Eco-egg når jeg har råd. En start. Og dette med kolesterolet har jeg hørt SÅ LENGE NÅ, tror faktisk det er snakk om 15-20 år med studier på at det IKKE er farlig. Treige leger...

Og en stor fordel med norske egg: De kan spises, hva er det, 3 måneder etter klekking? Men må merkes med best før en måned etter. Pga stygge EU-monsteret krever det. Det er pga det er salmonella i alle andre land - men ikke her. Jeg kjøper ei pakke egg, gjerne tilbud pga dato ;), og har den minst 1 måned, 1,5 måned over datoen. Aldri gått galt.

Eller, en gang ble jeg dårlig og ante ikke hvor gamle eggene var og det var midt på sommeren. Men vi spiser så mye egg nå at det er ikke et problem.

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Jeg må innrømme at jeg aldri sjekker utløpsdatoen på egg!! Men så blir de ikke spesielt gamle her i huset heller da. :)

Anonym sa...

Hei Helen!

Egg har ikke pH på rundt 19!! Eggehviten er basisk, med pH rundt 9. Nøytral pH er 7. PH skalaen går fra 0 til 14, der konsentrert lut(NaOH) har pH på 14!!!! Om egg hadde hatt pH på 19 hadde den ikke kunne spises, naturlig nok.

Kjemilærer

Anonym sa...

Sorry Helen! Kommentaren var til Tine, naturligvis

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Jeg skjønte det.. ;) Og jeg spiser fremdeles mye egg! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...