01 august 2011

Blomkålmos


Dette hadde jeg aldri smakt før jeg dreiet over på lavkarbo, men det har nå blitt en stor favoritt! Jeg spiser det gjerne minst 1-2 ganger i uka.

Det finnes utallige oppskrifter, her er noen forslag:
(til 1 person)
  • 0,5 blomkålshode
  • 2 ss kremfløte / creme fraiche / rømme / finmost fetaost / smøreost
  • 1 ss meierismør (for melkefri versjon bruk større mengde melkefritt smør / ghee, og kutt punktet over)
  • litt salt 
  • litt pepper
  • (evt annet krydder som feks muskat)
  • (evt 1 fedd finhakket hvitløk / litt finhakket purreløk)
Del blomkålen i buketter og kok i lettsaltet vann til den er helt mør. Mos med stavmikser eller potetmoser og bland inn resten av ingrediensene. 

Gir 2,68 kh.

Med tilbehør som dette kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri savner ris, poteter eller pasta! :)

4 kommentarer:

Veronica sa...

ooh, supert tips! Aldri tenkt på at blomkål kan lages mos av! Det må jeg prøve til uka, da jeg er avhengig av potetmos til enkelte ting.

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Liker man blomkål så liker man blomkålmos! :)

Helene sa...

Dette er supergodt, men sist jeg spiste det ble jeg kjempedårlig i magen og nå har jeg jo funnet ut at jeg ikke tåler melkeprodukter så det var ikke så rart... Og kål og melk blir visst krutt hvis man ikke tåler melk i utgangspunktet.. Greit å vite! ;)

Helen: kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com sa...

Da anbefaler jeg å bare bruke melkefritt smør i! Det også smaker kjempegodt! Ikke altid jeg har melkeprodukter i :) Jeg prøver å begrense melkeprodukter (blir ikke dårlig i magen, men blir snørrete + sllim i halsen). Men DU så vanskelig.. Så jeg har bestemt meg for å fokusere på lavkarbo nå så jeg får gått ned i vekt, så kan jeg heller fokusere på mindre kumelk senere igjen. Litt sånn min hjerne fungerer... ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...