27 mai 2011

Sitter du på PCen inn i de sene kveldstimer?

Det burde man jo strengt tatt ikke gjøre sånn i forhold til å få en god natts søvn. Men noen ganger er det deilig å få gjort en hel masse når roen endelig senker seg, barna er i seng og ingen forstyrrer en. Men det skarpe lyset på PC-skjermen kan lure hjernen til å tro at det fremdeles er dag, og cortisolnivået vil stige. Det er kroppens stresshormon, og man kan potensielt få forstyrret døgnrytnmen.

En ting som kan hjelpe så det ikke påvirker nattesøvnen alt for mye er dette programmet - F.lux. Det vil følge soloppgang og solnedgang og gi skjermen din et dimmere lys på kvelden, nesten som fra sterainlys. Programmet koster ingenting og kan lastes ned ved å klikke på bildet under. :)


Så dette har blitt min redning når jeg ikke greier å slå av PCen, for jeg skal bare....

5 kommentarer:

ninabakke sa...

Det blir nok fort litt MAC-tid på kvelden, men ikke så mye som før. Ser gjerne litt TV også - kanskje ikke så lurt men... Jeg sover stort sett fint.

Silje sa...

å så smart! eg visste ikkje at noko slikt fantes:) eg er ein typisk sitte med datan på fanget rett før eg legger meg person, så dette programmet skal sjekkast ut:) takk for innlegg:)

Fragola sa...

Så lurt, for jeg skal ofte bare...... :-)

Pia sa...

Ha ha, blir en del seine kvelder ja...Skal bare sjekke, mailen, skal bare legge igjen en kommentare, skal bare...

Lise sa...

Takk for tipset! Visste ikke at det fantes noe sånt, jeg. :) Det blir mye sene kvelder foran skjermen her også...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...