22 mars 2011

Hjemmelaget havremelk


I dag laget jeg havremelk! (Laget halv oppskrift denne gangen, derfor halvfull flaske). Så her står den og koser seg ved siden av ICA havremelk, som er min og min sønns favoritt havremelk fra butikken. Den hjemmelagede melken ligner veldig på ICA havremelk i smak, men er selfølgelig ikke tilsatt kalsium og vitaminer. Så planen er foreløbig å fortsette med begge parallelt. Og jeg kan IKKE skylde på at jeg ikke har tid - dette tar 5 minutter! (Oppskriften fant jeg her, men har brukt litt mer søtning og salt. Syns den smaker bedre da)

Oppskrift på hjemmelaget havremelk:
Gir 1 liter melk
Tar 5 min å lage
  • 2 dl store ukokte havregryn
  • 4 tørkede dadler uten stein (kan gjerne være bløtlagt 1 time, men ikke nødvendig)
  • 1 ts yaconsirup eller annen ekstra søtning (kan utelates)
  • 1 l kaldt vann
  • 1 - 2 krm salt (smak deg frem)
Ha alt utenom vann i blender, tilsett ca 1/3 av vannet og kjør til alt er blandet. Hell oppi resten av vannet og blend litt til. Har du god blender kan alt helles i samtidig.

Hell gjennom en sil, evt m kjøkkenhåndkle oppi om man vil ha med minst mulig havre. (Jeg brukte bare sil her siden jeg bruker melken mest på frokostblanding / havregrøt, men den går helt fint å drikke rett fra glass sånn også!).

Oppbevar i kjøleskap feks på flaske. (Disse fra Ikea er veldig greie - og billige!)

Man får 4-5 ss med masse igjen etter avsiling. Kan gjerne brukes i feks en brøddeig / knekkebrød.

Husk at det samme gjelder her som med havremelk kjøpt i butikken - melken må ristes før hver gang den brukes.

Enjoy!

8 kommentarer:

ninabakke sa...

Da skal jeg prøve dette :) Takk for inspirasjon :)

Veronica O. sa...

Elsker paranøttemelk m/dadler, men dette skal jeg virkelig prøve. Har du brukt økologiske havregryn?

Helen sa...

Nei, de var nok ikke økologiske. Har bare funnet lettkokte økologiske havregryn, ikke de store ukokte. Men det tyder kanskje på at jeg ikke har letet godt nok?? :)

Silje Silje sa...

Har ikke prøvd å lage havremelk enda faktisk, men det skal jeg gjøre når jeg kjøper mer glutenfri havregryn! :-)

Helene sa...

Jeg bruker også den fra Ica en god del, men har hatt planer om å prøve å lage havremelk selv også så takker for oppskrift. Skal teste denne. Er jo veldig greit å slippe bløtleggingen som følger med nøttemelk sånn hvis man trenger melk i en fei.

Prøver å variere mellom ulike typer vegetabilsk melk, men av kjøpevariantene er havre en favoritt. Har også brukt mye usøtet soya, men så var det dette med hvor bra soya egentlig er.. Vet ikke om det gjelder melken også.. Jeje.. Litt variasjon er uansett bra! :)

Helen sa...

Helene - ja jeg syns hjemmelaget havremelk smaker like godt som den fra butikken.. Og havremelk (hjemmelaget eller ikke) er den eneste jeg drikker rett fra glass. De andre smaker ok i mat, smoothies, kaffe ol.l men det er det :)

Birgitte, comeclean.tumblr.com sa...

Åh nå må jeg bare prøve å lage havremelk! Er så lei av rismelk..

God påske : )

Helen sa...

God påske til deg også :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...