01 juni 2011

Har du sukkerangst?


NRK skriver i dag en artikkel som går på at foreldre nekter barna sine sunne matvarer fordi de inneholder sukker (feks yoghurt og brunost). Noen barnehager har også sluttet å servere disse matvarene til barna.

Hva syns du? Er det overhysterisk? Eller sunn fornuft?

Vi er veldig forsiktige med sukker her hjemme. Både fordi vår allerede aktive 2-åring blir ENDA mer aktiv m sukker innabords (har motsatt virkning på oss voksne....). Pluss at det går jo ut over tennene. Sukker gir jo heller ingen næringstoffer hverken til barn eller voksne. Men - vi styrer ikke hva han feks får i barnehagen. Så der spiser han både yoghurt og annet. Vi syns også det er greit med litt kake i bursdagsselskaper og lignende. Det viktigste for oss er at maten her hjemme er sunn, så kan vi heller skeie litt ut når vi er andre steder. :)

Artikkelen finner du her.


Bildet er hentet fra artikkelen på nrk.no

8 kommentarer:

Christine sa...

Høres ut som dere har lagt dere på en fornuftig linje.

For vår det prøver vi å ikke bli helt sukkerhysteriske. Tror det er viktig å skille mellom "tomme kalorier" (sukkerprodukt uten næring)og sunne produkter tilsatt litt sukker. Mange er jo redd for sukkeret i frukt også, da kjenner jeg meg plutselig litt matt...

ninabakke sa...

Jeg synes det er bra å ha "sukkerhysteri" som dem så fint kaller det, uten at man skal ha null-toleranse for sukker.

Vi spiser gjerne makrell i tomat, kaviar og diverse tilsatt sukker.

Men å si at youghurt med sukker er ett bra produkt har jeg ingen forståelse for, melk er ikke så fryktelig bra, eller melkeprodukter for den saks skyld, at det da i tillegg er tilsatt sukker gjør jo bare ett middels produkt. Sønnen min får nå alikevel både melkeprodkuter, kaker og diverse - men helt klart prøver jeg å begrense det :)

Frukt får han så mye han vil av :)

Helen sa...

Ja vi har sluttet med yoghurt hjemme, både pga melken og sukkeret. Men han får det i barnehagen og det syns jeg er helt ok. Frukt spiser han også mye av, men prøver å begrense bananene litt (han eeelsker bananer og kan fint spise 3-4 på rappen.. og da blir det ikke mye plass i magen til hverken lunch eller middag...)

Anonym sa...

Det er jo summen av alt som teller. Litt brunost her, yoghurt der og kake stykke i tillegg. Vi er vel alle enige om at vi spiser for mye sukker. Det er kjempe fint at vi passer på sukker inntaket. Enig med Nina Bakke, at folk begynner å henge seg opp i sukker i frukt,da blir jeg også matt.

Une sa...

Jeg er enig med Kroppibalanse om at summen er det viktigste. Når det er sagt er det jo fryktelig mye sukker i vanlig yoghurt da, så Tine kan godt slutte å skryte av at den er så fryktelig sunn. Jeg liker også at det er litt såkalt "hysteri" - nemlig at mange er opptatt av det - for det kan kanskje påvirke matvareprodusentene til å tenke gjennom sukkermengden i varene sine?

Helen sa...

Ja nettopp! Mer bær og mindre sukker i yoghurt feks. :) Men det som er så synd er at sukker er så billig.... Så det er nok en stor skute å snu.. :)

Veronica sa...

Den saken ga meg lettere hysterisk anfall. Alt de skriver er jo feil. Hvorfor MÅ man spise jogurt da, mange lever hele livet uten melk uten å "dø" av den grunn? Ånei stakkars barna får tydeligvis ikke mat uten de dyrebare meieriproduktene?? Hele saken luktet jo sponset av Tine. Dagen etter kom det også en sak om "har du melkeallergi? sikkert ikke, stapp i deg melkeprodukter!!" - lettere omskrevet etter fantasien, men du finner den sikkert.

Og enig med kmmentarene her - det ER grusomt mye sukker i Tine - og er du ikke redd sukkeret, mange av de smaksatte jogurtene er fulle av farger og aromaer - hva med å bruke ekte bær til både søtning og farge og smak?

Og de sa at "vi skal ikke spise oss mett på kjeks - heller på brødet!" - okey, fortell meg hvorfor brød er viktig? Setningen er heller "ikke spis tomme matvarer - spis deg mett på pålegget!!".

Helen sa...

Ja jeg leste artikkelen om melkeallergi.. Vittig at det kom dagen etterpå ja :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...