11 august 2015

Dokumentar om faste.


Visste du at faste kan forbedre:
  • hudsykdommer
  • hjerte og kar-sykdommer 
  • fordøyelsesproblemer
  • ledd- og muskelsykdommer
  • sykdommer i bromkiene
  • sykdommer i magesekk og tarmer

Det minner litt om hva man hører folk bli bedre av på lavkarbo gjør det ikke? Eller 5:2 dietten?

En av forklaringene på dette er at bare etter to dagers faste begynner genene i kroppen å forandre seg. Noen gener slås av, andre slås på. Er ikke det utrolig interessant?

Dokumentaren under beskriver hvordan klinikker i Tyskland og Russland har forbedret pasienters helse med faste. Det er også gjort forsøk som viser at kreftpasienter får mindre bivirkninger når de har fastet noen dager før de får cellegift.

Forrige uke fastet jeg i 3 dager. Skriver mer om det etterhvert, men innen da anbefaler jeg denne dokumentaren som ble sendt på NRK for en tid tilbake (varer i 54min):



Du bør ikke faste om du har diabetes type 1 eller anoreksi. Og du bør ikke gå inn i en lengre faste før du har snakket med lege. 

5 kommentarer:

Tine sa...

Jeg kan bekrefte at jeg blir bedre i huden, hjertet, fordøyelsen, leddene og magen når jeg faster. Holder på i 10 dager når jeg først er i gang, og har bare godord å si om faste. Takk for inspirasjon, skal ta en titt på filmen snarest mulig :)

Helen sa...

Takk for sist Tine, det var lenge siden! :) Jeg trodde ikke jeg kunne klare å faste i 3 dager, men er var lettere enn jeg trodde! (Ikke lett, men lettere...;) Så det har jeg tenkt å gjøre med jevne mellomrom. Jeg ble så klar i hodet, det tror jeg var det beste som skjedde.. :)

WomensCenterus sa...

This is a great inspiring article. I am pretty much pleased with your good work.You put really very helpful information.
Second Trimester abortion

Radowan Islam sa...

My spouse and I stumbled over here coming from a different web address and thought I may as well check things out. I’m surprised at how quick your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, great blog!
Homescpaes Cheats

Anonym sa...

Drikker en bare vann eller?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...