07 juni 2012

Hjemmelaget urtehårfarge og paleo..

Kilde


Paleo er en retning innen lavkarbo som har et høyt fokus på rene matvarer og trening. De unngår tilsetningsstoffer for en hver pris, samme gjelder kjemisk fremstillt søtning som sukrin og xylitol. De unngår også gluten, belgfrukter og melkeprodukter (noen tillater noe smør og kremfløte). Til gjengjeld spiser de all frukt og rotgrønnsaker. (I tillegg er en del av dem opptatt av at hud og hårprodukter heller ikke skal inneholde skadelige stoffer).



Jeg fordyper meg i blogger som omhandler Paleo for øyeblikket. Mye spennende å lese! Jeg linket til en del paleo-blogger jeg fant i fjor (nede til høyre her på bloggen), men har ikke fulgt så veldig med på innleggene som har tikket inn, - før nå! :)

Wellness Mama skriver om hjemmelaget hårfarge laget av urter. Spennende! Jeg har ganske mørkt hår, så det er lite som kan gå galt sånn fargemessig, så dette kan jeg finne på å prøve!

Hun skriver også om en kvinnes vei fra å være Vegan til å bli Paleo. (NB - mitt personlige syn her er at man må spise det som gir en mest energi og best helse, for noen kan det være lavkarbo mens for andre er det veganisme - eller andre typer kosthold)


Paleo Parents skriver om livet før og etter Paleo. VELDIG inspirerende!

The Primal Parents gir oss en innføring i fermentering ved hjelp av en Scoby.. (en koloni av gjær og bakteriner). Jeg føler meg ikke helt klar for å teste dette kjenner jeg.. Men gøy å lese om. :) Og skulle noen lure på hva fermentering er godt for, så er dette noe jeg vet lite om, men Gladere BarnEt liv i balanse og Fleksitarianerliv skulle kunne hjelpe deg der.. 

En Scoby..
Da frister det nok mer med Wellness Mama sine Coconut Butter Cups akkurat nå kjenner jeg....


Og hva er egentlig forskjellen på Paleo og LCHF (lavkarbo)? Einar hos Crossfit Norge har gjort seg noen tanker om det..

God lesning!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...