09 februar 2012

Før og nå


Kilde


Før:
- 10 minutter etter at jeg sto opp på morgningen rev sulten i magen og det var helt UTENKELIG å bevege seg noe sted uten å spise frokost!
Nå:
- skulle jeg ikke rekke frokost holder jeg fint ut til lunch. Begynner å føle meg sulten et par timer før lunch, men det er en svak fornemmelse, ikke en altoppslukende sultfølelse. (PS - jeg prøver å få spist frokost hver dag altså, men med meg selv, mann og to små barn som skal ut de fleste morninger hender det at jeg tenker at jeg heller kan ta meg et knekkebrød når jeg ankommer jobb - noe jeg gjerne glemmer, jeg er jo ikke sulten..) :)

¤ ¤ ¤

Før:
- jeg hadde alltid rett i koppen-supper, rosiner og nøtter i skapet på jobb. I tillegg hadde jeg de fleste dager med meg oppkuttet frukt og grønnsaker som jeg brukte som mellommåltid. Men siden jeg ble sulten igjen et par timer etter frokost var gjerne både grønnsaksstavene, frukten, + nøtter og rosiner fortært før det ENDELIG var tid for lunch. Var det da etter lunch også tomt for supper og sådant mere i skapet var det krise... Når middagen endelig kunne fortæres var jeg på bevimelsens rand (jeg overdriver litt, men det er jo sånn det kjennes ut...)!  :)
Nå:
-  2-3 egg til frokost med en dæsj majones eller smør holder meg mett leeenge! Har overhode ingen trang til å tygge på noe mellom frokost og lunch. Dette fører faktisk til større produktivitet på jobb. Sult, rumling og søtsug tar bort noe av konsentrasjonen og fokuset man gjerne vil ha for å kunne prestere best mulig.

¤ ¤ ¤
Før:
- Middagen var ofte sunn, men ikke fettrik. Rett etter middag MÅTTE jeg ha noe søtt. Hvis disiplinen var på topp klarte jeg meg med en kopp kaffe med sukker og melk. Men ofte etter en slitsom dag på jobb ble det til at jeg tok en skål med is (man kan jo spise mer is enn andre ting for de samme kaloriene - tenke jeg..)
Nå:
- Midagen er ganske lik som før, men uten pasta, ris eller potet. Det er byttet ut med blomkål, kålrot og gulrot (jepp, det går fint for meg å spise det av og til), brokkoli, en grønn salat el lign. Jeg sparer ikke på sausen eller dressingen. Og har ikke behov for noe søtt etterpå, men en kopp kaffe smaker godt! Meg og min kjære prøver å få oss litt kvalitetstid med en kopp kaffe mens ungene ser på barne-TV, - og før en av oss skal ut på vift på kvelden. :) Deilig å ha energi til det, i steden for å synke ned foran PC-en så fort man får sjangsen til litt alenetid...  
¤ ¤ ¤
Før:
- Var jeg hjemme på kvelden var det lett å gå i skapene og se om det fantes noe å knaske på, for lyst på et eller annet hadde jeg ofte (les alltid)-
Nå:
- Det er sjelden jeg tenker på mat på kvelden. Det hender jeg spiser kvelds, og da gjerne knekkebrød med majones og makrell i tomat / egg / ost el lign. Eller jeg lar vær. :)


Hvorfor tenkte jeg på dette nå? Jo, i går kveld var jeg hos en venninne og spiste en kanelbolle med melis på. (Hos andre unner jeg meg av og til å smake på det de har laget. Er det derimot feks skåler med goderi og chips holder jeg meg unna). 


Kanelbollen smakte himmelsk! Men rett etter at jeg sto opp i morges rev sulten i magen! Det var helt uaktuelt å ikke spise frokost, så den hev jeg i meg. Det ble egg så jeg holdt nokså greit til lunch. Etter lunch var jeg så trøtt at jeg nesten sovnet. Nå er det et par timer siden middag og jeg lurer på hva mer jeg kan lage - JEG VIL HA MAT...!!!! 


Tenk at jeg alltid hadde det sånt før? At jeg holdt ut sier jeg bare......



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...