05 november 2011

Oppbevaring av grønnsaker og frukt

Kilde


Hvordan frukt og grønnsaker oppbevares har mye å si for holdbarheten. Noe frukt og grønt trenger tid i romtemperatur for å fullføre modningsporsessen. De aller fleste grønnsaker er derimot allerede ferdigmodnet og kan godt oppbevares i kjøleskapet..

Romtemperatur:
  • avocado
  • tomat
  • agurk
  • artisjokk
  • fersk ingefær
  • aubergine
  • squash
  • epler
  • pærer
  • melon
  • banan

I kjøleskap:
  • steinfrukt
  • bær
  • de aller fleste grønnsaker


Kilde: Sunnhetsbladet


Jeg prøver å huske å legge avocadoene i kjøleskapet når de har blitt myke. Vil jo ikke at de skal bli alt for myke heller da. Ellers så ser jeg at jeg har oppbevart fersk ingefær og agurk feil...

Hvor oppbevarer du grønnsakene dine?

10 kommentarer:

Mira sa...

Jeg syns kalde grønnsaker og kald frukt er best så alt går i kjøleskapet her, selv om det kanskje ikke er helt korrekt :)

Helen sa...

Ja jeg følger ikke denne slavisk jeg heller.. :)

Tine sa...

Eneste jeg har på kjøkkendisken er appelsiner og harde avokadoer, resten må i kjøleskapet for ingen spiser "varme" epler og pærer.

Helen sa...

Jeg har dem på benken, men pleier å putte dem i kjøleskapet om de blir liggende litt lenger enn planlagt. Nå er det jo bare 2-åringen som spiser sånt her. :)

N sa...

SV: TAKK <3 Jeg har det fint. :) Har vært mer opptatt av helse/frelse for sjel og ånd enn kropp i det siste. Det absolutt viktigste man gjør her i livet er ha å nøkkelen til himlens port den dagen man dør ... Har du den, kjære venn?? :)

Helen sa...

Helt enig Tone - fred i sjela og fred i hjertet er det viktigste man har! :) Koselig å høre fra deg.

Helen sa...

Helt enig Tone - fred i sjela og fred i hjertet er det viktigste man har! :) Koselig å høre fra deg.

N sa...

:D <3 <3

Helene sa...

Jeg har de fleste grønnsaker i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Sitron, lime, avokado og annen frukt oppbevarer jeg i en stor skål på kjøkkenet :)

Kristine sa...

Har prøvd dette med agurken i romtemperatur, men etter en stund har jeg funnet ut av at den smaker mye bedre og friskere kald, og den holder seg jo minst like bra, så det er vel kanskje en smakssak?

Jeg har også en tendens til å glemme avocadoen ute for lenge, og ender med at den blir overmoden. Hihi. Prøve og feile. Lærer til slutt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...