01 april 2011

Nå går agavesirupen i søpla!


Jeg ble så lykkelig da agavesirupen (også kallt agave nectar) kom i posten fra iHerb. Jeg likte smaker kjempegodt. Denne var jo i en helt annen liga enn Stevia, Xylitol eller andre søtninger jeg til da hadde smakt. Denne smakte jo som sukker!  Eller som en blanding av sukker, sirup og honning.. Nam nam!!

Jeg hadde lest her at noen kunne reagere negativt på Agave - med noen av de samme symptomene som på vanlig sukker. Men jeg tenkte - jeg vet jo ikke hvordan jeg reagerer før jeg har prøvd?

I begynnelsen gikk det fint. Jeg brukte den i noen kaker, litt i sjokolade og godis og merket ingenting. (Hurra tenkte jeg!) Men så testet jeg litt på pannekaker her en dag, og jeg greidde ikke stoppe å spise (det er faktisk en stund siden jeg har opplevd det...!). I dag gikk det fullstendig skeis..... Jeg hadde lyst på noe litt søtt etter lunch, og hadde litt smør (som jeg egentlig har sluttet å spise) og agavesirup på en brødskive. Og jeg MÅTTE ha en til, og EN til, og ENDA en..... Så jeg spiste FIRE skiver RETT ETTER lunch bare fordi agavesirupen smakte så godt....

Jeg vet med meg selv at den kommer til å stå i skapet og friste vettet av meg. Så selv om jeg bestemmer meg for å BARE bruke litt i kaker etc så vet jeg at i et svakt øyeblikk kan det fort bli flere pannekaker eller skiver med agavesirup på.

Så nå går den i søpla!

(Et lyspunkt - i oppskriftene mine kan jeg bytte den ut med yaconsirup. Den er nemlig veldig snill med blosukkeret mitt - og i tillegg er den enda sunnere). :)

10 kommentarer:

Fragola sa...

Leste om agavesirup på kernesund familie idag. de anbefaler ikke å bruke den. :-(

Carita sa...

Veldig rart! Jeg bruker sanabona sin agave og synes den stilner veldig på søtsuget. Har den f.eks i te,kaffe og smoothie. Men varierer vell på kvalitet og reaksjon/virkning på folk :)

Veronica sa...

Ikke hiv! Send den hit så får jeg teste ut om det er noe for meg. :)

mjuuugly sa...

Kjipt du reagerer slik på den. Jeg syns yaconsirup er MYE bedre :D

Une sa...

Jeg får også litt craving av agave, men jeg "står an av".. Syns det er så greit å bruke i baking f.eks. Nå har jeg kjøpt Sanabona sin rå agave, blir spennende å se om den har samme virkning. God helg!

Veronica sa...

Hvit te på Kremmerhuset og resten på Helsekosten i U.etg i Koch senteret her i Bodø.

N sa...

Jeg leste også et sted i dag at agave er skummel mot leveren eller noe sånt.. Så jeg holder meg til yacon, til tross for prisen!

Veronica sa...

Synes dette med lever hørtes så rart ut, men så slo det meg: Jeg så nettopp en dokumentar på google video, "sugar, the bitter truth", og da lagres karbo som fett i leveren, spesielt fra fruktose.

Den videoen fokuserer mye på maissirupen mye brukt i USA (HFCS), men har fruktosen i agave samme effekt så er det virkelig skummelt...

Linsa sa...

Heisann!
Interessant lesing......fikk nettopp anbefalt Agave nectar på helsekosten, og denne damen har jeg virkelig inntrykk av at kan sine greier......Er tom, og kan ikke si noe annet enn at det ihvertfall slår Splenda (som smaker som sukketter) og Sukrin (som smaker isete og merkelig). Hjelp!!!!! Yacon er altså mye bedre eller? Får man kjøpt dette i Norge?

Anonym sa...

Dette opplevde jeg også!! Måtte bare ha mer..i tillegg merket jeg det på buksene etter et par uker med den gode smoothien..var ikke klar over forskjellen mellom agave og yacon da, så nå kjøper jeg det!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...