15 april 2011

Fredagskos i sin enkleste form!


Da jeg var barn hadde vi ikke mikropopcorn (nei jeg er ikke født på 50-tallet!). ;) Da hadde vi olje i gryte og poppet popcorn på komfyren. Så kom micropopcorn feiende inn over Norge - og SÅ lettvindt alt ble. :) Men - jeg har faktisk gått tilbake til den gode gamle metoden for å få en litt sunnere versjon. Bruker man økologiske popcorn og popper dem i kaldpresset kokosolje får man et sunt og godt snacks. (Skriver mer om kokosolje her).


Så gjør man

  • Ha i nok kokosolje i gryten til at det dekker bunnen når det er smeltet. 
  • Mål opp 1 dl popcorn (blir 2 liter når poppet)
  • Legg 3 popcorn i gryte og legg på lokk
  • Skru plata på fullt
  • Når et eller flere av popcornene er poppet - ha oppi resten og skru av plata (men la gryta bli stående på den)
  • Rist av og til
  • Ha oppi skål og ha oppå litt salt evt annet krydder du liker
Server! :)


6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har økopopcorn fra iherb :) Syntes ikke det smakte så mye forskjell fra mikropop egentlig, mindre salt bare.. men det er jo mye bedre på mange måter!! stoler ikke på vanlig mais siden så mye av den amerikanske maisen er genmanipulert - hva får vi egentlig her i landet? Ville vært naivt å tro at det er fritt, vi har jo tross alt tusenvis av amerikanske varer...

Jeg har ikke kjøpt meg kokosolje enda da, går i raps :) men er jo framgang...

Og poppemetoden der hørtes jo ganske feilsikker ut, det må jeg prøve! Bare rukket å poppe to ganger selv enda.

Er ikke vokst opp med mikropop jeg heller faktisk, selv om jeg er 23. Vi hadde aldri mikro hjemme for ingen så det som et behov, fantastisk nok. Men da jeg flytta inn med mannfolket så hadde jo klart han en...

:) sa...

Jeg synes popcorn i kokosolje blir BEST! Og med himalayasalt. Mmm :)

ninabakke sa...

Jeg har også kjøpt øko popcorn som jeg popper til sønnen min innimellom, jeg er ikke så veldig fan av det selv så bare smaker litt :)

Skal lage det til norske talenter i kveld :)

God helg og takk for alle hyggelige meldinger, det er så mye koseligere å skrive blogg med hyggelige hilsninger.

Ida sa...

Nam, har aldri hatt mikro hjemme (det samme med alle andre tv-kanaler enn NRK1, og det var på 2000-tallet!), men "hjemmelaget" popkorn er uansett best. Gleder meg til å prøve med kokosolje :-)

Janicke sa...

Jeg har ikke mikro lenger heller jeg..hehe Popkorn i kokosolje er super dupert :-D Saltet med himalayasalt blir barna fornøyd her i hvertfall!!

Fragola sa...

Jeg sluttet med micropopcorn da jeg kuttet ut palmeoljeprodukter. Tror at de fleste bruker palmeolje i sine produkter. Dessuten er hjemmelaget best. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...