05 januar 2013

Sesongkalender - kortreist og næringsrik mat på vinteren?

Kilde

Jeg må innrømme at før jeg begynte med lavkarbo var jeg veldig lite opptatt av at maten var kortreist. Og jeg  må også innrømme at næringsinnholdet er viktigere for meg enn miljøhensynet. (Selv om begge deler er viktig). Men meg om det.. :)

Nå i januar er det lite ferske norske grønnsaker å få tak i. Men noen finnes det, da flere typer grønnsaker tåler lagring godt. Så det du skal se etter nå er norsk løk, rosenkål, hodekål. kålrot, gulrot, sellerirot m flere. Men - unngår du en del av disse pga karbohydratinnholdet vil jeg slå et slag for frosne grønnsaker! Disse vil ofte kunne inneholde mer næring enn ferske da de ble frosset ned kort tid etter innhøsting. Jeg vet - ikke helt den samme smaken som ferske grønnsaker, men jeg syns de er helt greie i gryteretter, lapskaus osv. Og jeg syns uansett at ferske grønnsaker smaker mindre på denne tiden av året. (Tomater feks synes jeg smaker ingenting nå på vinteren..)

Her er resten av sesongguiden (grønnsaker, bær og frukt)

Her er Menys sesongguide som også tar med fisk, sjømat og kjøtt.

Den siste der skal jeg begynne å bruke litt mer - jeg vet lite om sesong for forskjellig fisk feks. Men nå er favoritten min sei - og den fiskes hele året. Fint ikke alt har en spesifikk sesong! :)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...