03 september 2011

Et kjempegodt alternativ til kaffe - Dandy Blend!

Jeg er ikke i mot vanlig kaffe - tvert i mot! Jeg elsker kaffe! Min datter derimot er ikke noe glad i kaffe - det vil si - når jeg drikker den. Det gikk fint den første måneden etter fødselen, men så ble hun mer og mer urolig når jeg hadde drukket kaffe. Og det er vel ikke så rart, koffein i en så liten kropp kan vel bli litt voldsomt

I dag kom Dandy Blend i posten. Resten av tiden jeg skal amme er reddet!! Den kan ikke måle seg med kaffe av hjemmekvernede kaffebønner, men minner mer om instant koffeinfri kaffe - og det holder for meg! Og det er et kjærkomment avbrekk fra koffeinfri te. :)

Dandy Blend kan kjøpes hos iherb her.

Kilde
"Kaffen" er laget av bygg, rug, sikorirot, løvetannrot og rødbeter. På tross av at den inneholder bygg og rug står det at den er glutenfri.. Men det er kanskje fordi det er brukt ekstrakt av disse? Jeg vet ikke. :)

Næringsinnhold:
  • 1 g karbohydrater per kopp
  • 5 kalorier per kopp


Klippet fra iherb.com:
Dandy Bland is so versatile that, depending on how much powder you use, it can be everything from a pleasant, nutty roasted tea to a rich, strong espresso. It also is the easiest way to get the benefits of dandelion root into your diet. Add one spoonful in a cup of hot or cold liquid, stir, and it is ready to drink. It makes a particularly good iced coffee for use in warm weather.
  • 1 level tsp per 8 oz = tea-like beverage 
  • 1 rounded tsp per 8 oz = rich, full bodied coffee 
  • 1 heaping tsp to 1 tablespoon for an espresso strength beverage.
Rykende varm dandy blend i mummitroll-kopp. :)

10 kommentarer:

Tine sa...

Må huske å lage meg en kopp til chiasjokoladepuddingen vi skal ha til kvelds :) god lørdag! http://supermatforbarn.blogg.no/1314005894_sndagsdessert.html

Helen sa...

Ja det høstes ut som en super kombinasjon!!:D

IdaEngan sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Krummelure sa...

Jeg lurer bare, er det så lurt å drikke dandyblend når man ammer? I og med at den innholder løvetann? Forsto det slik at løvetann hjelper levera å rense ut giftstoffer, og tenkte at det dermed kanskje ikke er så lurt med tanke på at det som renses ut kan havne i melka?

Ikke ment som kritikk eller beskyldningeer altså! Ble bare rett og slett litt i tvil.

Marianne sa...

Blitt veldig glad i dandy´en jeg også! Og skal sannelig prøve med chiakaffesjokispudding osm Tine snakker om også. Bra tips!

Yoyo sa...

Nå er ikke jeg no kaffedrikker så kommenterer ikke på den. Men syns mummi-koppene er så søte! Vi har mange forskjellige. Gubben får de på blodbanken :-)

Helen sa...

Krummelure - jeg visste faktisk ikke at løvetann var utrensende! Supert at du tar det opp!

Når jeg googler temaet så er det visst delte meninger:

Ja til amming og løvetann:
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/tara_off.htm

Nei til amming og løvetann:
http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost--Kosttilskudd/Planter/Lovetann/

Jeg tolker det som at løvetann er mildt utrensende og kommer derfor til å drikke litt dandy blend. :) Jeg drikker også mye vann og te, så det blir uansett ikke SÅ store mengder.

Helen sa...

Yoyo - ja de er fine! Vi er ikke blodgivere, men vi har fått 4 av dem i gave. Det er de vi bruker mest, grei størrelse og fasong - og koselige motiv. :)

Elin sa...

Takk for nyttig tips. Men smaker det godt, godt....! Savner jo min koffein kaffe i blandt, men da er det alltid like kjærkomment med gode erstatninger :o)

Helen sa...

Elin - ja det smaker godt! :) Drikker ikke te lenger etter frokost for å si det sånn ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...