08 oktober 2011

Sunn og sukkerfri sjokolademousse!




Jeg elsker å finne nye oppskrifter og teste dem ut, eller bare bruke oppskrifter som inspirasjon og lage min egen versjon. Dette er en av de sistnevnte. Og denne sjokolademousseen ble kjempegod!! Og veldig kjapp å lage (det er aldri en bakdel her i huset).

Til to porsjoner:
  • 1 avocado uten skall og stein
  • 3 ss rått kakaopulver
  • 2 ss kokosolje
  • 2 ss nøttesmør (jeg brukte peanøttsmør)
  • 3-4 ss kokoskrem (det tykke i en boks kokosmelk)
  • 0,5 ts vanlijepulver
  • 1 ss lecithin (kan utelates, men gir en ekstra kremete konsistens)
  • Et lite klyp himalayasasalt (eller annet salt)
  • Valgfri søtning (jeg brukte 2 ss sukrin, 3 dråper stevia vanlije og et lite klyp grønn stevia)

Bland sammen kokosolje og nøttesmør i ei skål først (ellers vil blenderen ha problemer med å få ut alle klumpene i kokosolja. Ha det så oppi blender sammen med de andre ingrediensene. Vent med søtning - smak til med det til slutt. Juster med mer kakao eller kokoskrem om du syns den er for mild eller sterk på smak.

Enjoy! :)

PS: Denne kan fint settes i kjøleskapet til neste dag. Den er da litt fastere i konsistensen, men like god!!
PS2: Dette en den beste søtsugstopperen jeg har spist - ever! Jeg har ikke lyst på NOE annet etter en porsjon med denne. :)

Inspirasjon til oppskriften fant jeg hos Anita.

9 kommentarer:

ninabakke sa...

Mmmm... det er så gøy å teste nye ting!

Janicke sa...

Naaaaammmm ser super godt ut :-D Det skal testes. Veldig lurt med nøttesmør :-D Ha en super lørdag!!!

Helen sa...

:)

Frida sa...

Spennende, smart og sunt med avocado i sjokolademoussen. God ide!

lovelyliller.com sa...

Jeg er veldig glad i avokado/sjokko mousse! nam nam

Marlene sa...

Aah. Må nok testes ja!:D

Christine sa...

Fantastisk!!! Den skal jeg teste :-) Mmmmm

Charlotte Rasmussen sa...

Halløjsa hvor ser den bare sund, lækker og velsmagende ud. Den skal klart prøves! Tak for dejlig inspiration :-)

Anita sa...

Så godt det ser ut!:) Takk for at du linker, er alltid så kjekt hver gang man hører/leser at man har vært til inspirasjon;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...