15 mars 2011

Min reise mot et sunnere liv fortsetter...


Oppdatering:juli 2011: I mai testet jeg et melkefritt kosthold. Greidde ikke å holde meg helt uten, men merket alikevel at det gjør kroppen godt å unngå det. Men for å gjøre det enkelt for meg selv spiser jeg melkeprodukter nå, men unngår gluten. Mulig jeg kutter melkeprodukter igjen på et senere tidspunkt. (Det betyr ikke at jeg syns alle bør kutte melk og gluten - det gjelder bare de som blir kvitt div plager ved å kutte disse. Tåler man dem godt kan man selfølgelig fortsette som før) :)

I fjor sommer leste jeg "Kjernesunn familie, sånn gjør du det". Jeg skjønte med en gang at dette var noe for meg. Jeg kjente meg igjen i Ninkas sukkeravhengighet, at hun var sur og gretten med lite energi, - og ikke fikk brukt så mye kvalitetstid på barna som hun ønsket. Min sønn har også (som hennes barn) vært mye plaget av forkjølelse, feber og ørebetennelser.

Det virket den gang på meg som veldig drastisk å kutte ut sukker, melk og gluten - men etter noen måneder med å la det synke inn, mer reasearch og flere bøker som er lest - JEG ER OVERBEVIST! Det er ikke sikkert vi trenger å slutte med disse tingene for alltid, men vi kan definitivt ha nytte av å begrense inntaket! Og jeg mistenker at min sønn og jeg er ekstra ømfintlige i forhold til kumelk og kanksje også gluten, da vi ofte er plaget av luftveisinnfeksjoner. (Vi er begge bla konstant snørrete - også når vi ikke er forkjølet).

Jeg har i løpet av dette halve året :
  • letet etter gode oppskrifter som utelater sukker, gluten og kumelk
  • lest boken Blodtypedietten
  • lest boken Supermat
  • lest boken Ketsjup er ålreit
  • lest mange blogger der folk har gjort det samme jeg planlegger å gjøre
  • ekperimentert med sunne oppskrifter
  • testet hvordan meg og min sønn reagerer på mindre kumelks-produkter (positive resultatet så langt, nå gjenstår det bare å teste dette over tid)
..Så jeg føler at jeg nå har et enda mer nyansert bilde på ting. Men - så må man også GJØRE ikke bare LESE og TENKE og RESONERE... :)

Jeg skal skrive om de forskjellige endringene jeg gjør - så følg med!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...