21 juli 2012

Viktig å tenke på ved en drastisk kostholdsendring!

Kilde

Jeg har jo startet en 30 dagers paleo challenge. En av grunnene til det er at jeg ønsker å teste en periode uten melkeprodukter. Jeg har litt luftveisplager og utslett som jeg vil se om forsvinner ved å unngå kumelk. (Har opplevd tidligere at det har blitt bedre ved å kutte sterkt ned på inntaket, men har ikke før fått til å kutte det ut over tid). 

Men jeg har allerede bommet på det målet - jeg har ikke unngått melkeprodukter helt. Litt fordi jeg venter på kokosolje som kommer i posten. Og litt fordi jeg pluttselig syns det smaker helt forferdelig med kokosmelk i kaffen. Jeg brukte det en periode i fjor, og synes den gang det smakte godt!. Men jeg må ha vent meg av med kokossmaken - for nå smaker det helt pyton.... argh.. Og jeg kan ikke klare uten kaffe i tillegg i 30 dager... Så da føler man seg jo litt misslykket (selv om mye av det andre går veldig fint..).

Så - jeg har bestemt meg for å prøve å fortsatt kjøre nokså strikt på ren mat, men ha melk/fløte i kaffen til jeg er tilbake fra ferie. Så jeg begynner nok å "telle til 30" på nytt ved feriens slutt. Så får jeg prøve å finne et alternativ til fløten til da. (Jeg har sett flere oppskrifter på melkefri kaffefløte jeg kan teste ut etterhvert, men rekker ikke det til vi reiser)

Så jeg har disse dagene trøstet meg litt med at feilskjær er helt nødvendig (hvordan skal man lære av sine feil om man ikke gjør noen??) :) 


Og jeg leste også noe som andre kan ha glede av hvis du vurderer en drastisk endring i kostholdet. For - du må velge mellom å endre på alt på en gang, eller å ta det gradvis.

Jeg vil heller at du tar det gradvis og føler at du mestrer det og får et kosthold du kan leve med - enn at du prøver å endre alt på en gang - og feiler - og gir opp hele greia.


Jeg siteter herved fra et intervju Paleo Non Paleo gjorde med Dean Dwyer:


Tell me about your views on the ‘Try it for 30 days’ approach to going paleo. What philosophy do you think works best? 
Oh boy, you are going to get me in trouble on this one! Let me preface this by saying that the people who put this out are trying to give people a starting point or a frame of mind upon which to just get the freaking ball moving. That said, I’m not a fan. First, 30 days is too long for most people and it’s too damn extreme for almost everyone. Second, the issue isn’t the first 30 days. It’s the next 3000+. 
I think the fundamental flaw we are making in this space is the idea that if you get people through the first 30 days then the ball will just keep on rolling. The problem is that’s only the case in a small number of people. We don’t have a lot of data right now to point to people who have lost weight and maintained it long term. 
And this leads to what I think most people are missing. We have two problems. The first is people looking to lose weight and get healthy. That’s a tough one for a lot of people. But the BIGGER problem is those who do lose…95% of those people end up right back where they started or worse. Trying to kick bad eating habits is no different than trying to quit smoking. How successful do you think someone will be if you tell them not to smoke for 30 days? The results are going to be near identical: not many. 
This is my own theory so people need to take this for what it is worth – the bigger issue is sustainability.  What we need to do is help people BUILD THEIR CONFIDENCE first. Don’t ask them to dive off the cliff without any training.  I actually think the solution lies in a format that functions similar to something most major league sports do.
Baseball is a great example. They don’t’ take an 18 year-old kid and toss him into the majors. He’s not ready: when they light him up he’s going to be crushed and there are few who ever recover from that. It’s the same with paleo. Push people too soon and too fast and you will crush them for life. 
Here is a real example. Roy Halladay is one of the best pitchers in baseball. He will be a hall-of-famer when he is done. When he was with the Toronto Blue Jays, they brought him up quickly and after a few great starts he was awful. Toronto did something that was unheard of. Not only did they send him back to the minor leagues they sent him all the way back to A ball (their first level) to work on the basics and rebuild his approach and his mindset and his confidence. When he mastered the skills there they moved him to Double A, then Triple A and then he made his way back to the majors. He has been a monster since then.
We need to build paleo people the same way: give them time to work through the system. Once they have mastered the initial set of skills required, then they can advance to the next level.  I think we would have far more sustainable success if someone had an approach like that. (Kilde)


4 kommentarer:

Anonym sa...

Det blir spennende å følge deg på reisen. Det er helt greit med noen feilskjær synes jeg. Jeg hopper stadig uti med begge beina selv om jeg planlegger godt. Det er bare sånn det er av og til. Selv trives jeg nå utrolig godt på LCHF/ketolysekost, og kommer nok aldri til å gå tilbake til "vanlig" kosthold- det bringer for mange helseplager med for min del.

Helen sa...

Ja jeg hgar jo fulgt bloggen din fra før du la om til lavkarbo, så det er så gøy å se at det går så bra! :)

Sukkerspinnengelen sa...

Jeg har samme opplevelse med kokos i kaffe - klarer det ikke mer. MÅ ha fløte! Jeg kan drikke svart kaffe, men har vent meg til å bruke lang tid på å drikke kaffen og med fløte smaker den supert når den er kald også. Det gjør ikke svart kaffe :(

Helen sa...

Ja... merkerlig at jeg likte det før (men har alltid smakt bedre med fløte da..). Når jeg er tilbake fra ferie skal jeg teste med hjemmelaget mandelmelk og egge-kokosmelk.. Målet er bare å finne noe som er ok i 30 dager. Så kan jeg ta det derifra.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...