06 august 2011

Ekte vaniljeis, lavkarbo


Denne kan man fint lage uten iskremmaskin, men har du en - bruk den. (Jeg har ikke, men det står på ønskelisten) :) Både mann og barn syns denne smakte veldig godt! Denne lages av kremfløte - så vil du ha melkefri iskrem prøv bringebæriskrem, eller kokossjokois. :)

Iskrem med vaniljesmak:
  • 3 egg
  • 3 dl kremfløte
  • 1 vanlijestang (har du ikke det, bruk vaniljepulver)
  • 0,5 dl sukrin
  • 3 dråper stevia vanilje (kan utelates)
  • 1 knivspiss salt
Skrap frøene ut av vaniljestangen. Pisk egg, sukrin, stevia og salt. Pisk krem og vaniljefrø for seg. Bland sammen de to blandingene og hell på ispinneformer, eller i en boks m lokk. Bruker du ismaskin, følg bruksanvisningen til den.

1,85 g kh per 100g iskrem.
0,37 g kh per ispinne (20 g)




Jeg har bare 6 ispinneformer, så jeg helte resten i en boks med lokk. Det går fint å spise isen etter et par timer. Ispinnene var frosne da, og isen i boksen har halvveis frossen (noe som er bra, for da har det ikke dannet seg så mye iskrystaller). Skal is i boks stå lenger, rør i den en gang hver halvtime til den er stiv.

Orginaloppskriften er hentet herifra.

4 kommentarer:

lovelyliller.com sa...

jeg har "cravet" vaniljestang i ukesvis nå. denne skal jeg lage. tusen takk :*

Matentusiasten sa...

Et tips: det er nok en fordel å bruke gelatin, eller annet tykningmiddel i denne isen, i og med at du ikke har noe sukker som kan redusere frysepunkt og krystallisering etc. På den måten kan du også tine den myk uten at den smelter helt. Søk på ice cream stabilisator for mer info :) Jeg bruker en bitteliten mengde guar- og johannesbrødkjernemel til dette, men vet ikke helt hvordan det passer inn innen lavkarbo.

Helen sa...

Et godt tips! Tenkte på å prøve lecithin neste gang.. Jeg ser noen bruker det i is uten sukker. :) Men begge de 2 du bruker kan brukes på lavkarbo! Så absolutt et alternativ! Gleder meg til å eksperimentere videre... :)

Fragola sa...

Jeg bruker lecitin med stort hell. Isen blir fyldigere med det.
Og har du en ICA-maxi butikk i nærheten selger mange av de Melissa ismaskin til 299.- den bråker ikke og lager god is :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...