18 mai 2011

Suksessterte (melkefri)


17.mai kaka ble en suksessterte. Min utfordring var å gjøre kaka melkefri. Og det gikk fint!! (NB: For å gjøre kaken evt helt melkefri, husk å bruke melkefritt smør, det kan du lage selv).

Opprinnelig oppskrift inneholdt 1 dl fløte i steden for kokoskrem, og søtning var 2 ss sukrin i bunnen og 1 ss sukrin i kremen. Men kokoskrem fungerte overraskende bra! Og jeg syns det ofte gir en bedre smak å mikse forskjellig type søtning. Kaken blir fremdeles lavkarbo da det er så liten mengde xylitol som brukes. (Og bare 50% av karbohydratene i xylitol absorberes av kroppen, resten kvitter kroppen seg med) :)


Her er oppskriften jeg brukte:

Bunn:
  • 250 g nøttemasse (jeg brukte ca halvt om halvt med mandler og cashewnøtter)
  • 5 eggehviter
  • 1 ss sukrin
  • 1 ss xylitol
Visp eggehviter og søtning lett sammen (trenger ikke stivpiske). Bland i nøttemassen. Ha i form og stek nederst i ovnen på 180 grader i 15 min.

Gul krem:
  • 5 eggeplommer
  • 1 dl kokoskrem (det tykke som ligger på toppen når du åpner en boks m kokosmelk)
  • 0,5 ss sukrin
  • 0,5 ss xylitol
  • 3 dråper stevia vanilje
  • 75 g usaltet ghee (melkefritt smør) - eller gjør som meg: 35 g usaltet smør + 40 g kaldpresset kokosolje
  • 1 ts vaniljepulver
Ha eggeplummer og kokoskrem i en liten kjele og varm opp mens du stadig rører (NB: skal ikke koke!). Rør hele tiden til det er en tykk røre. La røren avkjøles et par minutter før du har oppi smør (og evt kokosolje - obs - den gjør kremen litt mer rennende), søtning og vaniljepulver. Rør til alt er godt blandet. 

Når bunnen og kremen er helt kalde, ha kremen på kaka. Kaken kan godt spises umiddelmbart, men blir enda bedre etter en dag i kjøleskapet. Da får den virkelig satt seg! :)

Den eneste endringen jeg vil gjøre til neste gang er å tilsette et lite klyp salt i bunnen, for å gi smaken litt mer dybde.

Energiinnhold:

5% Karbohydrater
10% Protein
85% Fett




4 kommentarer:

ninabakke sa...

Takk for at du deler :)

Fragola sa...

Der var oppskriften, ja :-) Den skal jeg vise til moren min. Hun lever på lavkarbomat.
Hvordan finner du ut energiinnholdet?
Er det mer karbohydrater i xylitol ifht Sukrin?
Har hørt noe om at det ikke er så bra allikevel, men vet ikke hva jeg skal tro.

Helen sa...

Kjernesunn familie sverger til xylitol.. Så da stoler jeg på dem :) Men alt med måte - kan ha lakserende effekt ved stort inntak. Sukrin inneholder ingen karbohydrater, xylitol inneholder litt.

Energiinnhold kan man finne ved å feks bruke www.diett.no. (gratis tjeneste)

Ida sa...

Nam, jeg elsker suksessterte! Denne oppskriften må jeg prøve meg på neste gang det er en festlig anledning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...